lilith heeft ook wel een paar vragen

trainSleep.jpgHet moet de vraag zijn die me al het vaakst is gesteld sinds ik mijn werkterrein heb verplaatst van Ieper naar de wereldstad genaamd ’t Stad. “Hoe lang ben jij dan eigenlijk onderweg met de trein?”. Ik ken het antwoord vanbuiten: van deur tot deur twee uur, enkele reis. Van trein op tot trein af een uur en twintig minuten, in een ideale wereld die dankzij de NMBS al jaren niet meer bestaat”. Waarop de persoon die tegenover me staat me meestal aankijkt alsof ik net heb gezegd dat ik een vieze ziekte heb waarbij één en ander aan het wegrotten is. “Ocharm dat kiend”.

Pas op, fijn is het allemaal niet hé. Ik ben de eerste om daar op Facebook of Twitter of hoe heten al die ingewikkelde sociale mediadingen allemaal over te klagen als was het het laatste dat ik deed. “Lilith zit weer naast een stinkende vuilnisbak”, zeg ik dan, en elke regelmatige pendelaar weet dat dat dan net zo goed over een onhygiënische buurman als over een echte vuilnisbak kan gaan. Altijd dubbele bodems gebruiken in jullie facebookstatussen, kinders, dat houdt de mensen geboeid.

In het uur en twintig minuten enkele reis maakt een mens wat mee, dat is waar. De uren duren er zo lang dat een mens zich al eens vragen gaat stellen. Als daar zijn:

* hoe komt het dat er soms een oorverdovend tuut-tuut-tuutgeluid uit de luidsprekers weerklinkt, en dat niemand ooit omroept waar dat voor nodig was?

* hoe kunnen conducteurs van een hele trein onthouden wiens ticketje ze al hebben geknipt, en wiens niet? Die doen van “is gezien” alsof het niks is, maar ik vind dat bijna even indrukwekkend als de tijd waarin kassadames van de ALDI alle codes UIT HUN HOOFD KONDEN. Echt waar jonge lezertjes, dat is dus ooit gebeurd.

* waarom vinden mensen het niet erg om kwijlend en met open mond te liggen slapen naast een andere kwijlende en onbekende reiziger waar ze in andere omstandigheden niks mee te maken zouden willen hebben als het op slapen aankomt? En zijn die mensen nooit bang dat ze niet op tijd wakker gaan worden, of dat heel de wagon in de gaten heeft dat ze er afzichtelijk uitzien als ze liggen te ronken?

* hoe komt het dat sommige mensen ermee weg komen om maar een ticketje te kopen als de conducteur voor hun neus staat? Als die conducteur niet komt, dan rijdt die toch zwart? En dat is toch ILLEGAAL?!

* waarom worden de boodschappen over de wagons die naar Lille (F.) rijden afgeroepen in het Nederlands, terwijl negentig procent van de mensen die naar Lille moeten Frans spreken en geen benul hebben van wat de conducteur zegt?!

Eens deze vragen door jullie zijn opgelost in de comments van deze post beloof ik dat ik me tijdens de vele uren op de trein ga bezig houden met interessantere vraagstukken. Maar eerst antwoorden, jullie, en snel wat. Ik heb een trein te halen, sebiet.

Reacties

  1. Ik word zelf ontzettend slaperig van de kadans van een trein. Bovendien vind ik het zalig om toe te geven aan “slaapgevoelens”. Die twee gecombineerd zijn veel sterker dan de eventuele gène van hoe ik eruit zie tijdens zo’n dutje. Ah, ja ik weet ook wel dat ik niet kwijl tijdens mijn slaap (er zijn er andere :-)) en ik zorg er ook voor dat ik niet kan scheefzakken tegen een medereiziger.

  2. Moeten de kassiersters in de Aldi die codes dan nu niet meer onthouden? (ja, het is lang geleden dat ik daar nog geweest ben)

  3. Sofie

    Dat getuut wil zeggen dat de treinbestuurder iets moet vragen aan de conducteur. Ik dacht vroeger direct aan terreuralarm maar aangezien iedereen verdacht kalm bleef,heb ik dat toch maar eens nagevraagd! En slapen op de trein zorgt soms voor genante situaties, vooral als je droomt dat je verdrinkt en compleet in paniek wakker schiet..

  4. 1. tuut tuut weet ik niet. Toen heen en weer naar Brussel-Noord pendelen nog tot mijn quasi dagelijkse bezigheden behoorde, was het vocabulaire in elk geval nog uitgebreider, en dat wil dat zeggen, want op de meeste treinen die weer ik toen op zat was er amper sprake van luidsprekers en aankondigingen. De trein was altijd een beetje (in)leven.
    2. die kunnen dat niet, zeker bij dagelijkse pendelaars niet. Als je met een uitgestreken gezicht je net vervallen abonnement laat zien dan zien die dat ook niet. Het wil ook wel helpen als je nonchalant je duim over de datum houdt dan.
    3.Tegen de slaap vechten had bij mij geen zin, hij won toch. en ja, ik ben zo al in Roosendaal (NL) en Brussel-Centraal geraakt.
    4.Sommige stations zijn maar beperkt open of hebben helemaal geen loketten. Officieel moet je dan de conducteur een teken geven als je opstapt, maar dat is niet altijd even simpel als het een lang trein is. Het komt er dan op neer te hopen dat die mens niet aan jouw kant geraakt tegen dat je op je bestemming bent. Al meegemaakt. Dikwijls.
    5. Van zodra de trein de taalgrens overschreidt spreken ze Frans, geen meter eerder. En omgekeerd. Enkel in Brussel kan het in twee talen. Officiële aankondigingen mogen enkel in de taal van het gewest, anders maak je een inbreuk op de taalwetgeving. Dat is zelfs zo onnozel dat aannemers van wegenwerken hun tweetalige bordjes met “omleiding/déviation” gedeeltelijk moeten afplakken of ze krijgen een boete.
    Graag gedaan.
    G.

  5. Dat van de aankondiging in de trein naar Lille enkel in het Nederlands is al jaren zo en nog altijd even onnozel :-) Ik weet niet of het nu nog zo is, maar vroeger reed maar een deel van de trein van Antwerpen door naar Lille. Dat werd dan in Kortrijk in het Nederlands omgeroepen en al die Fransen bleven dus braaf in de verkeerde wagon zitten met als gevolg dat de conducteur ze dan allemaal nog raprap naar de juiste moest sturen.

    Chance dat het toch al de trein naar Lille en niet naar Rijsel is of die Fransen zouden al in Antwerpen niet weten op welke trein te stappen :-)

  6. Hier van deur tot deur 1u45 ALS de trein op tijd rijdt. Dat is mij dit jaar al welgeteld één keer overkomen. ;)

    Maar had dus krak dezelfde vragen. Behalve dan van dat slapen: thuis slaap ik superslecht & op een trein val ik in coma nog voor de trein het station verlaten heeft. En dat leidt soms tot zeer genante toestanden, indeed.
    Soms ook wel grappig, als je bvb. tegen je lief kan zeggen dat hij niet de enige knappe vent is naast wie je die dag bent wakker geworden. Gebeurt helaas nog minder dan treinen die op tijd komen.

  7. liza

    Dat tuten, ik denk ooit gehoord te hebben dat dat een signaal was van de treinbegeleider aan de machinist… Wat het dan wil zeggen? Iets als ‘Hey ge pakt uwe gsm niet op, bel mij eens!’ ofzo? Maar dat kan ook mijn fantasie geweest zijn. Een andere fantasie is dat er dan iemand op de ‘help’ knop gedrukt heeft omdat hij/zij vast zit in het toilet ofzo.

    Die tweetalige aankondigingen… Ja, beetje raar. Ik zit elke avond op een trein van Brussel naar Hasselt/Tongeren vol Limburgse pendelaars, als daar ene Franstalige op zit zal het veel zijn, en toch alles volle bak in de twee talen.

    Over het onthouden en ‘is gezien’: ze kunnen dat niet allemaal. Deze morgen lag er ene te slapen, en die werd wakker gemaakt voor zijn abonnement. Hij reageerde met een verontwaardigde ‘is wel al gezien hè!’ en de begeleidster is met een ‘oei sorry’ verdergegaan… :)

    Ik hoor van veel pendelaars dat ze last hebben van stinkende/slaapkwijlende medereizigers. Ik heb daar opvallend weinig last van (heb nochtans een goeie neus). Limburgers zijn beschaafde propere mensen? :-D

    De trein, altijd een beetje reizen (op goeie dagen, blijft dat toch wel de slogan vind ik… ondanks vertragingen en overvolle treinen is het toch vaak wel leuk ook… boekje lezen, babbeltje slaan, mensen kijken…)

  8. Oh my God, k weet het ook allemaal niet, maar dat van de herkenning van de al gecontroleerde tickets heb ik me ook al vaak afgevraagd, ik denk dat ze het met truukjes doen, de rode muts, de blauwe pet, de nerd, de kinky girl, de marokkaan…..allee, ik denk dat ik het zo zo doen!
    groetjes

  9. pamplemousse

    Dat getuut is, naar’t schijnt, enkel in de voorste wagon te horen, het dichtst waar de treinbestuurder zit. Die moet dan elke keer hij een tuutje hoort op een knopke duwen zodat de mensen in die de sporen regelen weten dat hij nog wakker is. Naar ’t schijnt…

    En een idee waar ik al langer op zat te broeden, in het verlengde van jouw 365-project: 365 dagen foto’s trekken van slapende menschen op de trein/tram/bus. Moet schoon en gevarieerd materiaal opleveren!

  10. Sarah

    Waw, al mijn trein-gerelateerde levensvragen werden hier gewoonweg in een handomdraai beantwoord!!Yeah!

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>