lilith trekt een pakje open

kalenderblaadje109.jpgEigenlijk is het een beetje ironisch: na een dag waarop ik voor mijn werk heel de dag in de lekkerst geurende keuken stond waar een voormalige sterrenchef vier overheerlijke gerechten klaarmaakte waarvan ik heeltijd dacht “moet ik ook eens proberen”, thuiskomen en echt nog liever doodvallen dan nog een half uur te staan koken. Want compleet uitgeput, en klaar om te crashen in de zetel. Net als mijn teergeliefde.

Het heeft even geduurd voor ik sinds we hier volledig vegetarisch eten een paar trucs had om uit mijn mouwen te schudden op zo’n avonden. Vroeger trok ik al eens een blik ravioli open, maar daar zit vlees in, en de vegetarische varianten met seitan vind ik eigenlijk niet te vreten. Sinds een paar weken heb ik gelukkig de zakken met veggie pastasaus van Bertolli ontdekt. Wat een lifesavers zijn dat, in drukke tijden. Pasta koken, zak uitgieten in pot, opwarmen, lekkere saus met pasta. En verschillende soorten. Deze post is niet betaald door Bertolli, neen.

tftcdag109.jpg

Daarom mogen andere veggie fastfoodtips van ervaringsdeskundigen die soms even lui zijn als ik ook volledig gedeeld worden in de comments. Ik sta nog voor een bijzonder drukke maand, ik vrees dat ik ze zal nodig hebben.

Reacties

  1. Vegi tortilla’s zijn vaak mijn toevlucht of pizzabaguettes of penne, rode pesto, gebakken quorn, kerstomaatjes, rucola en geraspte parmezaan.

  2. Tine

    Aardappelgratins – in de delhaize en met feestdagen in den aldi verkopen ze doosjes met van die ronde geproportioneerde gratins in – dat in een ovenschaal met groentenburgers erbij. Alles 20min in den oven en na 10 uw burgers is keren zodat ze krokant zijn. Extra groenten erbij, stukken pompoen, zoete aardappel of aardpeer en dat mag er ook direct bij.
    Na 20min is het eten klaar.

    Voor extra krokante burgers, leg ik die op zo’n rekje en niet in de ovenschaal zelf.

  3. Op een dag waar je veel tijd hebt (bestaan die?) quiches maken en invriezen per portie.
    Pizzabodems volgooien met wat er in de koelkast te vinden is.
    Boterhammen met ZIZsneetjes beleggen, pizzakruiden en tomatenschijfjes erop, hupla oven in.
    Een zak wokgroenten beetje stoven in olijfolie, in schotel, mozarellaschijfjes erover en in oven.
    Penne koken, wat Philadephiakaas met melk in een pannetje tot kaas gesmolten is. Over de penne gieten. Pasta in de borden : olijven en gedroogde tomaten erbij en ferm wat peper.
    Enz…enz…
    Smakelijk!

  4. Mieke

    De supertip: Zo van die witte of bruine afbakbroodjes, niet afbakken, maar opensnijden (eventueel uithollen bij veel beleg), vullen met gehalveerde kerstomaatjes, kruiden en kaas (gemalen of in plakjes, daar ben ik flexibel in), toedoen en tussen de grill steken. Eventueel kunnen daar dan ook olijven tussen ofzo.
    Zelfs mijn vriend vindt deze panini’s veel beter dan die met hesp!

    Als ik geen zin heb om te koken, vind ik pasta koken al te veel moeite… Dan maak ik liever gebakken rijst: ajuintjes bakken, groentjes bakken (courgette of broccoli ofzo), zakje uncle ben’s microgolfrijst erop, eitjes erop, dan sojasaus en kruiden et voila!
    Of gewoon een bakplaat volleggen met tomaatjes (met kaas op, duh), kroketjes, courgettes, witloof (in aluminiumfolie met honing en muskaatnoot) en dat dan 20 minuten zichzelf laten klaarmaken.

  5. Diepvriespizza’s blijven toch wel nummer 1 hier, albert heijn heeft lekkere vinden wij.
    Ik vroeg me toevallig laatst nog af of je in bezwangerde toestand nog steeds vega eet. Ja dus. Leuk! Ook leuk om te lezen hoe het straks gaat met kind 1 en vlees eten, of niet.

  6. Dit riekt hier naar inspiratie voor een luiewijvenkookboek! Ik zou het zeker kopen hoor! Hint! Hint! Hint!

    Mijn all-time-favorite végé slummymummyfood (mét succes bij het kind) is pasta pesto. Er zijn zelfs varianten mogelijk: van de very basic pot saus + pasta naar aanvullen met pijnboompitten, halve kersttomaatjes, rucolla, versgeraspte parmazaan.

    Smakelijk!

    P.S. Er bestaat ook groentenravioli in blik (Delhaize). :)

  7. Als je tortilla’s (wraps), harde kaas, een blik bonen en iets als harissa/sambal/chipotles in huis hebt, kan je in een handomdraai lekkere quesadilla’s maken met nog wat andere restjes of verse kruiden of zo erbij die je misschien in de koelkast vindt. (Het is nog lekkerder als je geen bonen uit blik neemt, maar een restje zelfgemaakte chili sin carne of zo in de diepvriezer hebt)
    En verder vind ik eieren eigenlijk de beste fastfood ever. Gevolgd door pasta met pesto (ik maak in de zomer altijd een bak verse pesto en vries die dan in in kleine porties).

  8. Fie

    De pasta pesto is ook mijn all time fast favourite.

    En in mijn diepvries heb ik vaak zelfgemaakte veggie spaghettisaus zitten of een veggie lasagne van Quorn.

  9. @Nathalie: Kan je quiche invriezen? Bak je die dan eerst volledig af? En gewoon in punten invriezen lukt dat ook of moet er overal korst zijn?
    Ik ga hier nog iets bijleren!

  10. gebakken noodles: eiernoodles koken zoals aangegeven op verpakking, indien wokgroenten voorhanden even aanbakken in wat sesamolie (maar ik vind het ook lekker zonder groenten), noodles, zoute sojasaus, ketjap en (veel) sambal oelek toevoegen, nog wat aanbakken en klaar!

  11. Een van onze go-to’s is toevallig veggie:
    vlinderkespasta koken, rode pesto bijkappen. Van die kleine bollekes mozzarella en kerstomaatjes in twee snijden en bijkappen. Een paar handen rucola bijkappen. Parmezaan over. Eten.

  12. Esther

    penne, blik kerstomaten, pakje philadelphia (light of niet), diepvries erwtjes (bio van delhaize) > mengen > to die for

    de vegetarische spaghettisaus van Delhaize Bio (in bokaal), is ook echt super lekker, je zou denken dat er echt vlees in zit

    aubergine, courgette, rode paprika > in schijfjes > grillen > stapelen in ovenschotel met af en toe laagje tomatensaus (niet teveel, anders soppig) en schijfjes /brokskes mozarella > grillen in de oven. er kunnen ook schijfjes gekookte aardappel bij, om het wat steviger te maken

  13. Miracoli spaghetti formaggio (of iets in die aard) durf ik al eens te maken als ik écht ’t fut niet meer heb om te koken. Er staat op dat het voor 3 porties is (als ik me niet vergis), maar dat is niet echt waar. De pasta zelf kan je inderdaad gemakkelijk 3 mensen mee voederen, maar de saus zou misschien net genoeg zijn voor 2 als je heel zuinig verdeeld. Voor een kotstudent alleen dus wél ideaal, maar als je met twee reuzehonger hebt waarschijnlijk niet genoeg.

  14. Flavie

    De allersnelste pasta: de snelstkokende uit je kast opzetten. Ondertussen een zakje rucola, bosje peterselie (platte), basilicum naar believen fijnhakken. Zelfde met sjalot/ui. Parmezaan of emmentaal raspen. Alles mengen met olijfolie en kruiden. Pasta afgieten en niet spoelen, meteen er de verse kruiden onder mengen. Héééééérlijk!

  15. @Lien : jaja, ik snij die in punten en verpak die dan in vershoudfolie en zo de diepvries in. Een paar minuutjes opwarmen in de mic (wel afdekken) of onder alufolie in de gewone oven. Lukt goed en de smaak is daarom niet minder

  16. Een omelet of als ik echtecht geen tijd heb van die risottozakjes van Uncle Ben’s: 3 minuten microgolf.
    Of van die boursincuisine dingen over pasta gooien.
    Ik kan u -vrees ik- zoveel veggiefastfoodtips geven dat je heel je zwangerschap lang niet meer hoeft te koken.

  17. lilith

    Ik ben er eens op mijn gemak door aan het gaan, zoveel goede tips! Merci iedereen, ik kan weer een tijd weg. :)

  18. Aah dat ken ik, die saus! Echt een life saver.

    Verder: pizza’s, tal van vegetarische pizza’s te vinden, wij proberen er altijd één of twee in de diepvries zitten te hebben. En een zak veggie-worstjes van bij de Colruyt, om te eten met een pot appelmoes en gekookte patatjes (of frietjes). Croque monsieurs met restjes uit de frigo (dat heeft hier al in alle mogelijke varianten op tafel gekomen: croque philadelphia, croque geitenkaas met brie en noten, croque fake-hesp en kaas, croque aubergine en pesto…). Ravioli-achtige dingen met 3 kazen in, 2 minuutjes koken, nog wat extra kaas bijroeren en klaar. Pesto, natuurlijk, voor bij de pasta. Rijst laten opkoken met tomatensap en er een groentenburgerke bij eten. Of couscous met gegrilde cashewnoten, rozijntjes en véél ras-al-hanout.

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>