week 3: lilith weight watcht on the road

weightwatchersweek3.jpg

Min een halve kilo. Na een week hard werken zou dit in het verleden voldoende geweest zijn om een pruillip te trekken, mijn weegschaal een gigantische stamp te geven en mezelf op een chocoladekoek met crème uit de Panos te storten. So far for Weight Watchers en hun hele idiote niet marcherende sekte!

Geloof het of niet: vanmorgen was ik blij. Niet alleen omdat ik voor de derde week op rij afgevallen ben, maar vooral omdat ik vandaag al aan week vier begin. En ik nog steeds geweldig gemotiveerd ben. Geen honger heb geleden. Naar etentjes ben geweest en heb afgesproken met vriendin J. onder het genot van een glas witte wijn, naar Londen ben getript, en niet als een monnik heb moeten leven om dit resultaat te behalen. Ik ben blij, ik zie het nog altijd zitten, en ik zie dit op lange termijn echt keihard de goede richting uitgaan. Maar yay zeg.

Ik denk dat dat voor een groot deel komt omdat ik mijn verwachtingen vanaf het begin laag heb gehouden. Weight Watchers richt zich op een halve kilo gewichtsverlies per week, gemiddeld. Ik zit op achthonderd gram. Alles dat extra is is super, ik ben niet begonnen met het idee een kilo per week te willen verliezen, zoals ik vroeger steevast deed. Omdat ik na al die jaren weet dat ik dan op de hogesnelheidstrein zit richting de teleurstelling die mij elke keer weer nekt.

De afgelopen week was trouwens een behoorlijke uitdaging, met een weekend Londen waarin ik weinig controle had over mijn eten. Hoewel. Ik ben elke morgen op zoek gegaan naar fruit en groenten om tijdens de dag van te eten zodat ik me ’s avonds niet als een wildeman op een hamburger moest storten. Ik heb slaatjes besteld op restaurant, en ja, ook wijn gedronken. Timemanagementtechnisch was mijn week zo’n enorme ramp dat ik geen enkele keer ben kunnen gaan sporten. Maar zie, de schade viel geweldig mee.

Weight watchen on the road is een en al planning en organisatie, maar ook als je ’s morgens geen tijd hebt gehad om je knapzak te vullen met gezonde voeding hoef je niet per sé “fuck this shit!” te roepen. Je mag, ik heb het ook vaak gedaan dus ik begrijp het, bolleke, maar je moet niet. Dit zijn mijn tips from me to you (die trouwens ook bruikbaar zijn zonder dat je weight wil watchen).

* weet waar je moet zijn
Als je plots verplicht wordt om buitenhuis te lunchen dan kun je wel een McDonalds of een Panos binnenstappen, maar dan ben je verplicht om of een hamburger of een belegd broodje van superveel calorieën te eten, of te kiezen voor hun belabberde slaatjes die je het gevoel geven dat je keihard gestraft bent. Als je dan toch gezond wil eten, wees dan lief voor jezelf en doe het van de eerste keer lekker. Het kan helpen om op voorhand eens wat zaken in de buurt te googelen, en anders kun je rekenen op ketens als Exki, La Place of Food Makers, waar het niet altijd even goedkoop is, I know, maar waar ze doorgaans wel lekkere soep hebben of je je eigen slaatje of wokbord kunt samenstellen. Dan weet je tenminste ongeveer wat je eet.

* gebruik je gezond verstand
Het is niet omdat La Place een groot bord pasta met spek, room en drie blaadjes rucola een slank pastaslaatje noemt dat jij er daarom in mee moet gaan. Geloof me, they do. Been there, done that, bought their crap.

* pick your battles
Een magere bouillonsoep is natuurlijk beter dan soep waar room aan toegevoegd is, maar then again: soep waar room aan toegevoegd is is dan weer beter dan een groot stuk cheesecake, of een spaghetti bolognaise met enorme klompen gehakt. Same goes voor het hele “druiven en bananen zijn keiveel calorieën”-gezaag. Ja, misschien, maar minder dan een Snickers. Talk to the hand.

* zorg dat je niet buitengaat met honger.
Dat is immers een rechte lijn naar de snoepautomaat in de namiddag. En ge weet het. Eet desnoods drie kommen soep, in combinatie met nog een kom soep en wat brood. Maar liefst altijd meer soep dan brood.

* ga op zoek naar een supermarkt
Mijn number one tip als het gaat over het weerstaan van de automaat vol chocolade in de gang. Als je niks bijhebt, en je hebt plots razende honger, en er is maar vijf minuten pauze om iets eetbaars te vinden en ook nog eens naar het toilet te gaan, dan heb je er gelegen. Geen ramp, maar in mijn geval was zo’n situatie zo vaak voldoende voor een “boehoehoew, ik ben de allerslechtste diëter in de geschiedenis van de diëters en dit heeft allemaal geen zin en oe kijk een WORSTEBROODJE!!! GEEF HET!!” dat ik het er nogal mee gehad heb.
Dus: zoek een supermarkt of kruidenierswinkeltje, en investeer in fruit, of kerstomaatjes, noten, rijstwafels, radijsjes, van die al geraspte wortels of een pot yoghurt. En een grote fles water, want honger is dikwijls gewoon dorst.

Nog tips? Feel very free to share, babes en duderino’s!

Reacties

  1. De ‘pick your battles’ tip ga ik gewoon letterlijk beginnen quoten. Ik dieet niet (ik zou zelfs moeten verdikken) maar gezonder eten is misschien geen slecht idee, en als ik dan zeg dat ik fruit meeheb en het zijn druiven dan krijg ik eindeloze commentaren als “jah ma da zijn druuuiiiiiven” ja en anders een pak mergpijpkes.

  2. Wies

    Een halve kilo per week is uiteindelijk 26 kilo op een jaar. Daar hield ik me aan vast. En kijk.. na 6 maanden was ik er 15 kwijt. Dat is 7 kilo meer dan wat ik initieel voor ogen had. Ik wilde nl. 8 kilo verliezen tegen de dag dat ik op vakantie richting zon vertrok. Die deadline haalde ik… en ik ging door. Afvallen werkt verslavend. De min op de weegschaal is gewoon super. Het grafiekje gewichtsverlies dat ik op mijn iPhone zag (of de WW-website) was geweldig.
    Mijn derde streefgewicht bereikte ik in Juli, en ondertussen zit ik op ‘stabiliseren’. Want blijven afvallen kost véél geld.
    Mijn hele vakantiegeld ging op aan nieuwe kleren. Super gewoon! Van een XL naar een S.
    Maar nu is het ook genoeg. En het programma ‘stabiliseren’ van Weight Watchers werkt prima.

    Toi toi toi!! Het lukt jou ook!

  3. Hannelore

    Handig om mee te nemen naar het werk: wortels (gewoon ongeraspt uit het vuistje, dan kan je lekker lang kauwen), kerstomaten en een stuk komkommer. Ideaal bij kleine hongertjes. Ik heb trouwens ook meestal een handjevol noten bij. Of dat echt goed is voor de lijn weet ik niet, maar het vult enorm en voor een vegetariër als ik levert het gewoon een hoop essentiële voedingsstoffen. En het is ongetwijfeld een pak beter dan brood, koek of chocola.

  4. ste

    In deze foto is het resultaat in ieder geval miauwkes! :) Ik zou ook echt eens moeten beginnen, maar tis vooral dat beginnen bij mij dat moeilijk is, meestal is er dan iedere keer wel een feestje met lekkere hapjes of hebben de ouders iets lekkers klaargemaakt (dat meestal frietjes inhoudt of course)en wil je hen niet beledigen door je bord niet uit te eten en dan denk ik altijd tomorrow, tomorrow (eigenlijk manana, manana maar ik vind dat kapje hier niet voor boven die n :p)
    En dan is uitstellen weer eens een feit. Wies haar tip vind ik wel leuk, een halve kilo per week is uiteindelijk 26 kilo per jaar, wow dat tikt inderdaad aardig aan. Qua tips, inderdaad noten en citroen/limoen water maken kan ook helpen om niet altijd water water te moeten drinken, of ik maak zelf ook dikwijls ice tea (meestal gewoon gekoelde groene muntthee met nog extra muntblaadjes in)
    In ieder geval hebben je posts me wel zin doen krijgen om het ook eens te proberen dus wie weet zit ik hier binnen een jaar 26 kg lichter (zou wel zotjes zijn!) In ieder geval nog veel succes met de rest van de rit!

  5. Lime

    Heb je je dan ingeschreven voor het Weight Watchers online programma? Ik zou eens willen proberen maar heb schrik dat ik 30 euro betaal aan iets waarvan ik na 3 dagen denk ‘fuck it, niks voor mij, kom hier met die pizza’…

  6. Auw, merci voor alle lieve wensen en tips, iedereen!

    @Lime: jup, online, ik heb geen tijd voor de bijeenkomsten, plus, ik ben daar niet zo’n fan van. Eén keer gedaan, en ik kon niet tegen het geneut over koffielepels margarine en calorieën in druiven. ;)

    Maar ken je het ww systeem? Anders misschien eerst eens over lezen voor je de app koopt, om te zien of het iets voor jou kan zijn? Ik vind de app heel handig, maar uiteindelijk gaat het erover of je het ziet zitten om alles dat je eet bij te houden, hé. Als dat niets voor jou is moet je er niet aan beginnen.

  7. Margay

    Proficiat!!

    Tip: plannen! Ik schreef voor de hele week de maaltijden op en daarom haalde ik deze ochtend al de andijviepuree uit de diepvries. Anders was ik ab-so-luut zeker om frieten geweest.

    Tip 2: een grote sjakosj vol eten en water. Naar het werk dus met appels, yoghurt, peperkoek, studentenhaver, rijstwafels enzovoort (niet alle dagen de hele rimram, dat zou niet helpen ;-))

    Tip 3: je alle dagen wegen en het noteren in een grafiekje. Ik weet het, het mag eigenlijk niet, maar zo leuk om 6x een – te zien en slechts 1x een +

  8. Margay

    Nog een vraagje: hoe kom je aan de prachtig rode haar? Zelf verven, kapper, henna of gewoon goede genen?

  9. Lie

    Woehoew! En blijven gaan, jong! Super ook dat je je niet uit je lood laat slaan door die ‘maar een halve kilo’.

    Tips? Niet echt, maar ik weet wel nog dat ik

    a) een maand of 3 enkel op mager rundsvlees, magere vis en vooral veeeeeeeeel kip geleefd heb

    b) Geen noten at! Noten zijn blijkbaar caloriebommen van ik-zal-je-daar-eens-hebben

    c) Veel mosterd bij mijn eten smeet en af en toe ketchup (verwaarloosbare punten)

    d) Altijd veel fruit en groente in huis had

    e) 1 à 2 maand echt op de rem gestaan heb: geen chocolade, suiker gebannen, alles mager, geen ijsjes enz… Keihard maar ‘k was wel 8 kilo kwijt. Daarna mezelf wel weer af en toe wat toegelaten en mijn gewicht blijft stabiel

    f) Bovenstaande is nu eigenlijk helemaal naar de knoppen wegens 10 weken zwanger en enkel goesting in friet. En bicky’s. Hoera! Over 7 maand sluit ik me bij je fb-pagina aan. ;-)

  10. @Margay: die handtas vol eten is zo ik, al eet ik vaak niet eens veel. Het is meestal gewoon voor de zekerheid. ;)

    En dat haar komt uit een doos om thuis te kleuren. Mango van L’Oreal Preference, om precies te zijn. :)

  11. Hier vliegen de halve kilo’s ook af zonder veel moeite dankzij mijn Project Brooddoos. Het is écht gewoon een kwestie van je gezond verstand te gebruiken en even stil te staan bij wat je in je mond steekt.

    Bij mij was de grote eye-opener het Channel 4 programma Secret Eaters (je kan daar volledige afleveringen van terugvinden op YouTube). In dat programma werden verborgen camera’s geïnstalleerd om een gezin in het oog te houden. Zo’n gezin dat zich afvraagt waarom ze nu eigenlijk te dik zijn, want ze zijn toch gezond en ze eten toch eigenlijk niet zo heel veel. Er wordt ook een team van detectives ingeschakeld om hen in het oog te houden. Wat blijkt? Wat mensen denken dat ze eten en wat ze ook daadwerkelijk eten, dat scheelt ZEER veel. Absurd veel soms. Toen ik besefte dat ik ook zo’n Secret Eater was en besloot er iets aan te doen, toen begonnen de halve kilo’s er spontaan af te vliegen, zo lijkt het wel. :P

    Deze ochtend stond ik op de weegschaal en was ik na een maand Project Brooddoos (ofte “het gezond verstand dieet”) twee kilo kwijt. HOEZEE!

  12. ieneke

    Hey Lilith!
    Goed bezig zeg … ik was vorig jaar ook aan WW begonnen.
    Bij de ene ‘coach’ voelde ik me al beter dan bij de andere. Alleen was die andere dichtbij huis en de ene dichtbij werk …

    Anyway, 5 kilo is me gelukt.
    Daarna niet meer. Al ben ik een grote WW believer :/ Iedereen die ik meegesleurd heb is minstens 10 kilo af.

    Mss moet ik maar onder de radar weer beginnen met WW online. En gewoon alles bijhouden en veel groene puntjes eten. En vooral ook stoppen als de honger stopt. En die handjes uit de snoepzakjes houden, dat zou ws ook handig zijn! ;-)

    Succes nog! :)

  13. Superblog! Ik pick ook mijn battles en ben inmiddels 6 kilo kwijt met de juiste strijd, zal ik maar zeggen. Ik ga niet op selderijstengels leven, wil gewoon genieten van eten en een glaasje wijn, maar eet minder, weinig koolhydraten, en sport meer. Inmiddels 6 kilo kwijt en alhoewel het niet snel gaat, is de intentie dat alles wat eraf gaat er nooit meer bijkomt, omdat ik deze eetstijl fijn vind en het zo wil houden.

  14. Natalie

    Soep, komkommers en kersttomaten zijn ook mijn redding. Ik heb nu zelfs leren rauwe paprika eten. En blaadjes witloof eet ik ook als tussendoortje. Past goed bij veldsla.
    Ik heb me een paar weken geleden zelfs een kleine thermos aangeschaft (in fel oranje ;-)) en neem nu elke dag warme soep mee naar het werk. Ideaal voor mijn hongertje om 11u en bij mijn lunch. Gedaan met de zogezegde “broodjes gezond” waarvan ik alleen nog meer honger had erna en die ik stilde met een chocolaatje of/en mini-snicker (x3 per dag). Ik heb nu een bordje, mesje en fijnschiller op het werk liggen om mijn komkommer en paprika ter plaatse te schillen. Ik eet er ook regelmatig sla bij (voorverpakt).

    Bijna elke avond maak ik een grote kom soep (zonder aardappelen en wortel). Als ik weet dat het de volgende dagen niet gaat lukken, maak ik er ineens 2 (mijn man eet ook soep mee). Ik heb nu altijd een pak prei en champignons in de diepvries zitten voor noodgevallen, gewoon bij elkaar kappen in een pot en dan wat kippenbouillonblokjes erbij en lekkere, magere champignonsoep zonder veel werk. Venkel-tomatensoep is ook lekker en die groenten moeten niet supervers zijn om er soep van te maken. Ook broccoli uit de diepvries gebruik ik voor mijn soepen. En diepvrieskruiden (koriander, peterselie, bieslook) bij het serveren thuis. Vers zou beter zijn natuurlijk maar ik kan maar 1x per week boodschappen doen – wel spring ik wel eens binnen in een mini-supermarkt voor mijn voorraad sla, tomaten en komkommers.

    Gisterenavond stond ik echt op het punt een (grote) zak chips leeg te eten (tijd van de maand :-(). Ik heb me op het nippertje kunnen inhouden, heb 3 tassen verse soep gedronken en ben met een volle maag (en zonder schuldgevoel) gaan slapen.

    Succes !

  15. gudrun

    Al eens Pascale Naessens geprobeerd ? ja, ik weet het, ze is momenteel ongelooflijk IN, maar ik ken ze al hééél lang en haar dieet ofte levenswijze heeft me van vervelende probleempjes verlost … het is idd nt bemoedigend om tegen verplicht kleine porties aan te kijken. dat doet je alleen maar méér goesting krijgen naar méér … ik geloof rotsvast in corredcte voedselCOMBINATIES. je eet bovendien lekker én je mag met een gerust geweten je honger verzadigen ! good luck tales from the crib girl !

  16. Delphine

    Groentjes met hummus, altijd en overal!
    Hummus vullen in een klein potje en bij een hongertje dippen maar!
    Voel ik mij ook altijd een beetje zoals op een feestje.
    Trouwens keisimpel om zelf te maken. Mijn versie: 1blik cannelinnibonen, verse basilicum, 2teentjes look, olijfolie, peper en zout, balsamico, citroensap en blenden maar, yumm!

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>