week 4: weight watchers voor vegetariërs

weight watchers week 4

Content ja. Ik heb mijn eerste echte dip sinds de metingen gehad op woensdagavond. Alles ging goed tot ik na een lastige dag thuiskwam en zin had om een heel brood op te eten. Met brood op. Wat ik uiteindelijk niet deed, maar ik at wel twee boterhammen die niet in mijn puntenbudget zaten, gevolgd door een half klein zakje chips en toen Youri naar de frituur ging heb ik drie keer in zijn hamburger gebeten. Al bij al valt dat geweldig mee, als ik het zo lees. Een wreed gecontroleerde vreetbui, maar een vreetbui all the same.

Gelukkig had ik zo’n momenten zien aankomen. Het is op dit moment echt godsgruwelijk druk op mijn werk, en dan is het echt niet allemaal even evident. Als ik zo’n mindere dag vergelijk met mijn beste dagen lijkt het allemaal niet zo oke, maar als ik vergelijk met de dagen waarop ik zonder nadenken heel de dag door vanalles in mijn mond stak viel de schade al bij al geweldig mee. En het beste van al: donderdag ben ik gewoon opnieuw begonnen. Zonder mezelf met de grond gelijk te maken. Even een zwak moment. Even slikken en weer doorgaan. En beseffen dat er zo nog gaan komen, want het ziet er niet meteen naar uit dat het hier veel kalmer gaat worden de volgende tijd.

Als ik zie hoe veel punten mensen elke dag aan vlees moeten besteden ben ik nog eens des te blijer dat ik ervoor heb gekozen om thuis vegetarisch te leven. Plus: ik doe het al zo lang ondertussen dat het voor mij geen extra straf is om al eens vlees of vis te schrappen. Ik ben het zo gewend.

Voor zij die het ook al eens willen doen, vleesloze gerechten inplannen, en net als ik weinig tijd hebben om achter het fornuis te staan: enkele tips.

  • Voorgesneden groenten. De Albert Heijn is daar een absolute master in, met al hun zotte mengelingen gaande van Japans tot Mexicaans over Thais, maar in de meeste andere supermarkten vind je ook wel één en ander tegenwoordig. Ik weet het, dat is een stukje duurder dan gewoon zelf groenten snijden, maar ik heb op dit moment gewoon geen tijd om zelf groenten te snijden. Neen, echt niet, ge moet niet aandringen. Als ik per week twee uur groenten sta te snijden verlies ik twee uur om te gaan sporten, en dan heb ik echt wel geen idee meer waar ik die nog moet zien te halen. Voorgesneden dus, om bij pasta te doen of te verwerken in een snelle soep. Met passata erbij of een lekkere dressing. Spicy met harissa. Los gehen!
  • Vlees hoeft geen essentieel onderdeel van elke maaltijd te zijn. Als je pasta met vier scampi eet, dan kun je die scampi bijna net zo goed weglaten en wat meer groenten eten. Het duurde even voor ik omgeschakeld was in mijn hoofd, na vijfentwintig jaar en langer elke dag vlees te eten, maar nu sta ik er niet meer bij stil. Eten wij hier risotto met champignons, en spaghetti zonder gehakt, en gevulde tomaten met rijst, of bruschetta of aardappelen met vegetarische ratatouille en een gekookt ei, ofzo. Het is gewoon even vlees wegdenken en bedenken wat wel nog kan.
  • Broodbeleg: gene gemakkelijken. Ik eet graag smeerkaas en light aardbeienconfituur, dus oke, maar soms heb ik ook zin in iets hartigs. Dan eet ik geweldig graag de rashers van Cheatin. Met mosterd is dat echt om van te sterven zo lekker, en precies vlees
  • Ik eet ook graag kaas, wat vaak vettig is, maar ook op dat vlak heb je magere opties. De verpakkingen checken loont, op dat vlak
  • Niet alle vleesvervangers zijn caloriearm, soms zijn dingen gewoon gepaneerd of gefrituurd. Altijd de labels checken dus, maar dingen als tofu en seitan vallen heel goed mee, en kunnen erg lekker zijn op voorwaarde dat ze goed klaargemaakt zijn. Ik hou ook van de veggie worstjes van Garden Gourmet voor momenten dat ik een hele namiddag op een Vlaamse kermis heb lopen kwijlen van de goesting in een hotdog. Dan maak ik thuis een ww-versie van veel minder punten, en voel ik mij een echte baas.

Ik las trouwens ergens dat het vier weken duurt voor je zelf resultaat merkt, acht voor je vrienden iets merken en twaalf voor de rest van de wereld ziet dat je bent afgevallen. Ik voel al iets, jullie moeten gewoon nog even geduld hebben.

Conclusie na een maand weight watchen: ik heb geen honger, ik zie het nog altijd niet als een straf, ik wou dat ik wat vaker tijd had om te sporten en te ademen, maar ik zie het nog altijd zitten. Week 5 wordt er één zonder trouwfeesten/verjaardagsfeesten/vreetfestijn, en dat is meteen de eerste sinds het begin van de metingen, dus dat zou moeten lukken.

En hoe is het met u?

Reacties

  1. Leen

    Goe bezig schatteke, en dat ge héél veel karakter hebt! Echt waar! En ook merci voor de eettips, een beetje gezonder en minder vleesrijk koken zou bij ons thuis geen kwaad kunnen ;-). Go for it girlie!X

  2. izequeencopes

    de veggie worstjes van albert heijn zijn ook fantastisch :)
    en de seitansatés van de bioplanet !
    leve de bioplanet
    ze hebben daar zelf iets dat net choco is, maar het is het niet (lees er zit geen toegevoegde suiker in):
    dadelpasta met hazelnoten. een aanrader op de boterham.

  3. Lore

    By Far: 1 Van Mijn FAVORIETE Blogs!
    En Chapeau: weight watcheren duurt hier nooit langer dan 2 weken *oeps

  4. Hannelore

    Nog een goeie tip om neigingen tot laatavondsneukelingskes de pas af te snijden: net na het avondeten je tanden poetsen. Goed bezig trouwens en nog veel succes!

  5. Goed bezig hoor!!
    Ik ben eerder een flexitariër, eet dus af en toe eens geen vlees…maar kan niet echt zonder dus ;-)
    Ook lekker als beleg is het recept voor groene eiersla :
    3 hardgekookte eieren (5pp)
    2cl yogodressing (2pp)
    60g avocado (2pp)
    1 kfl balsamicoazijn
    2el fijngehakte peterselie of bieslook
    peper en zout
    ei + avocado pletten. azijn + yogodressing erbij. Peper en zout en peterselie erdoor.
    Je bekomt een heel groene kleur en is superlekker op de boterham met wat rauwkost erbij.
    Smakelijk!

  6. i.

    Deze week een kilo afgevallen, zonder op iets te letten. Voor ge jaloers mijn ogen uitkrabt: veel werken, weinig slapen, een oorontsteking en daardoor geen honger was de samenvatting.
    Maar gezond dat ik eet, jom. Ik ben langzaam bezig met alle ongezonde dingen één voor één te schrappen. Eerst was er vlees, dan frisdrank. De laatste weken was: boterhammen met nutella. Sinds juni: min 5.5 kg.

  7. Ik ben ziek geweest de voorbije week.
    Elke normale mens valt dan af, maar ik ben van al het stilliggen 1,5 kilo erbij!
    Qué mottig.

    Maar jouw motivational pieces werken motiverend, dus ik vlieg er weer in.
    O fortuna. Zalig zijn zij die geboren worden met een smalle kont.

  8. Goed bezig! Broodbeleg vind ik gemakkelijker sinds ik lang geleden besloten heb veel minder kaas te eten. Voordien viel ik altijd maar weer terug op the good old cheese, maar toen zei ik gewoon “nu efkes NIETS van kaas meer” en sindsdien is er meer variatie op den boterham, gewoon door efkes te MOETEN zoeken naar andere dingen. Oh, en die nieuwe boterhamsalades van De Vegetarische Slager zijn megalekker!

    (PS: ik had een reactie gepost op het vorige bericht maar ik zie nu dat dat er niet staat, mimimimi :( )

  9. nele

    Wat zegt ww eigenlijk over ww en borstvoeding? Ik ben mijn zwangerschapskilo’s kwijt maar wil nu nog een kilo of 7 kwijt.

  10. Margay

    Bravo! Hier ook de eerste dip gehad: dinsdag in ’t stad bezweken voor vol-au-vent met frietjes en een cola en gisteren een pittaschotel. Maar ook ik heb mij flink herpakt. Het wegen moet wachten tot zondag maar – 3,3 zal ’t niet zijn :-)

  11. vero

    Ben ook bezig en voorlopig nog zonder dipje. Heb zelf niet echt last van dipjes als ik echt goed bezig ben. Maar etentjes, feesten en mensen die dan ‘mager’ gaan koken. Ze verwarren mager met gezond. Olijfolie is VET mensen, gezonder vet, maar wel vet. Noten ook (lekker, maar passen vaak niet meer in mijn punten). Pasta met veel zelfgemaakte pesto is NIET mager. Wel lekkeeeeeeuuurrrrr! En nee, ik wil geen fruitsap omdat ik op dieet ben. Dan liever een glazeke wijn zene, minder punten en veel lekkerder.
    De veggieproducten zijn dikwijls ook vet, dus dank je voor de tips Lilith.
    Die wokgroenten van AH worden hier ook in massa gekocht ;-) Ik koop zelf vaak witte philadelphia light. Daarop doe ik dan regelmatig andere kruiden, smaakt dus altijd anders ;)
    In Nederland verkopen ze Slankiekaas. Die smaakt niet naar karton en die met provencaalse kruiden is een aanrader! Veel succes nog lilith en iedereen die aan het dieten is… Na een dipje terug beginnen is niet altijd gemakkelijk, maar het lukt wel, zeker met de WW.

  12. Sandra

    Hehe… eindelijk, een goedgeschreven blog over Weight Watchers. Want hoe goed ik het “dagboek” ook vind, ik blijf bij de blogs heel dikwijls op mijn honger zitten. Ook letterlijk.
    Die 4-8-12 regel die houd ik in het achterhoofd. Momenteel week 3 na mijn herstart, dus nog 1 week en ik merk het zelf, hopelijk. En dan nog heel veel weken geduld dus!
    Ik ben ook blij met je veggie-tips, want ik merkte inderdaad dat ik zonder vlees makkelijker afval.
    Overigens… die zwakke momenten, die horen er gewoon bij. Als je daarna maar weer gewoon herpakt, en verder gaat. Dan komt het allemaal goed, naar het schijnt! ;-)

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>