lilith en het huishoudboekje

huishoudboekje

“Wat heb je precies betaald bij de bakker?”.
“Dat kost wel veel hé, die melk”.
“Euhm. *kijkt streng* Past dat wel in ons budget?”.
“Hebben we dit ECHT nodig?”.

Sinds 1 januari van het jaar des heeren beheer ik een huishoudboekje. En net als bij alles dat ik doe sla ik daarin door. Meten is weten, damn straight, maar ik heb me eigenlijk jaren bijzonder weinig aangetrokken van wat er binnen kwam en buiten ging qua dukaten ten huize crib. Youri deed de facturen, ik werkte hard en hij ook, en het lukte ons allemaal wel. Soms werd er al eens op de rem geduwd omdat ik me wat te zwaar had laten gaan bij Amazon en Asos, maar dat was het dan. Wij zijn geen mensen die vreselijk zotte dingen doen, doorgaans, qua geld uitgeven.

Maar nu gaan we dus verhuizen, en een nieuw huis kopen, en keukens en tafels, en dus wilde ik wel eens weten waar al onze zuurverdiende centen eigenlijk aan opgaan en of daar iets aan te doen valt. Al helemaal nadat ik een stuk voor Flair had gemaakt over leven in armoede, en had beseft met hoe weinig die vrouwen het elke maand moesten doen. En dus begon ik vanaf 1 januari alles in te geven in mijn bestandje, als de kleine maniak die ik ben. En dat doe ik nu nog steeds, en ik plan dat nog zeker heel het jaar te doen. WANT!

Dat is me nog eens een zakje interessant zeg, exact weten wat je elke maand uitgeeft aan boodschappen en op restaurant gaan en je auto en je kind en je hond en je illegaal inwonende vriend Sergej. Ik vind dat ongelooflijk boeiend voor iemand die zich daar nooit ook maar iets van heeft aangetrokken. En plots herinnerde ik me dat mijn moeder dat ook deed, op papier. Hoe trots zou die niet op mij geweest zijn, met mijn zotte grafiekjes voor dagelijkse uitgaven en medische kosten en verzekeringen?

Ik merk dat ik veel bewuster omga met geld uitgeven als ik het ook nog eens moet opschrijven. Dezelfde reflex als ik heb bij opschrijven wat ik in mijn mond steek. Ik doe ook wedstrijdjes met mezelf. Zoveel dingen van het huismerk van de AH kopen en checken wat er in bonus staat dat ik elke maand minder uitgeef aan boodschappen en mezelf kan staan high fiven aan de kassa. In grotere hoeveelheden kopen bij promotie en invriezen en alles. Bijna niks meer weggooien. Stoppen met shoppen, en dat hardnekkig volhouden omdat ik mijn nulletje bij uitgaven kledij niet wil aanpassen. Ik ben zo iemand geworden waar ik vroeger bang voor was. Straks scheur ik nog promobonnetjes uit. Of word ik rijk, godbetert. Hou me maar eens tegen!

(wie -al dan niet noodgedwongen- geïnteresseerd is in het onderwerp: Dorien at een tijdje op 3 euro per dag, Lobke deed de test voor Femma.)

En bij u? Nog mensen die van grafiekjes en opschrijven doen, of andere systemen hanteren om bewuster te consumeren?

Reacties

  1. Lore

    Ik begin altijd vol goeie moed, net zoals WW-punten tellen, maar na enkele uren geef ‘k ’t op… Lol! een volharder ben ‘k dus zeker niet ;-)
    K wil vooral een manier vinden waardoor ik me blijf goed voelen als ‘k zo’n dingen bij houd en er toch niet teveel tijd moet insteken ;-)

  2. Ik vind dat bestandje gemakkelijker dan een app, Lien. Ik had eerst “Mijn Uitgaven” als app, dat ook wel oke was, maar ik ben overgeschakeld naar dat van Radio 2 en vind het leuker.

  3. Ten huize Verbeelding zijn we sinds december ook iets gelijkaardigs bezig. We zijn bezig met YNAB (kort voor You Need A Budget). Dat is een programma waar je alles in kan geven en je budget zo kan inplannen. Er komt ook een handige app bij voor je smartphone zodat als je on the go bent meteen ook alles kan ingeven wat je uitgeeft.

    Waarvan wij vooral verschoten zijn deze eerste maanden was hoe een pokkedure maand december voor ons is. Alle mogelijke verzekeringen moeten we dan betalen plus de feestdagen. We hebben gevloekt. Zeer. Hard. Gevloekt. Maar nu weten we dat naar volgend jaar toe en kunnen we daar mee rekening houden. Daarnaast is even naar de Carrefour om de hoek lopen om x, y of z nog snel te halen ook gedaan. Carrefour is pokkeduur, dus houden wij ons braafjes aan onze weekmenu’s en zorgen we dat daar alles opstaat voor de wekelijkse inkopen bij de Colruyt.

  4. Lore

    Leuk?
    Oh boy, ik krijg kippevel als de tabel zien… k heb zo ietske van “en wat met mijn zwart kasje? *hihi*)

  5. @Kathleen: ik ben vooral gestopt met rap een broodje halen naar de Panos en zorg nu dat ik zelf iets bij heb van thuis, en inderdaad, dat snelsnel een paar keer per week naar de winkel is er ook helemaal uit. ;)

  6. Joke

    Mijn schoonzus raadt me dat al eeuwen aan. Misschien toch eens proberen? Ik weet wel niet of ik het volhou, de tijd die je daarin steekt, pff

  7. Petra

    ik doe dat ook, ik hou dat al een jaar of 3 bij waar het geld naartoe gaat. Wel niet alles en elke euro, maar wel alles wat van de rekening afgaat (geldopnames staan dan gewoon als “geldopnames” geboekt, maar het meeste wordt toch via bankcontact betaald). Is wel heel verhelderend hé

  8. Kenny

    Je krijgt daar toch veel liefde van é, zo’n Sergej.

    @Lien: op iPhone is Spendee een goeie (en mooie) app hiervoor.

  9. Maaike

    Ik gebruik YNAB (ofte You Need A Budget – youneedabudget.com): een uitgebreid programma & app met enorm veel mogelijkheden, maar daardoor ook wel even zoeken en wennen in het begin. Daarvoor zette ik ook alles gewoon in een excel-bestandje, maar dat draaide altijd uit op gewoon bijhouden wat ik al uitgegeven had. Met YNAB stel je jezelf op voorhand per custom made categorieën (bvb. Boodschappen, Restaurantbezoekjes, Huur, Kledij, Sparen voor effing hoge autoverzekering, …) een budget op, aan de hand van het geld dat maandelijks binnenkomt, en daar heb je je dan aan te houden. Kost wel wat (ik gebruikte een promo voor kerst en betaalde 22 euro voor het hele pakket), maar mij bezorgt het alvast heel wat gemoedsrust!

  10. Ik gebruik idd ook Spendee. Ik probeer zoveel mogelijk bij te houden maar soms wordt er wel al eens wat vergeten. Het is in elk geval zeer verhelderend en dat is nodig bij ons, nu ik al (veel te) lange tijd zonder werk zit en er op den duur meer buitengaat dan dat er binnenkomt. Dan wordt je ineens wel creatief hoor ;-)

    @Kathleen: Idd, snel naar de dichtsbijzijnde winkel gaan is ook niet ideaal, zeker niet als die winkel in kwestie een Delhaize is, dus plannen is de boodschap!

  11. Ik vind dat wel meevallen, qua tijd die erin kruipt. Ik gooi mijn briefjes samen en geef ze dan aan het einde van de dag in, en in het weekend check ik mijn overschrijvingen enzo. Dat valt zeer goed mee. :)

    Ik kende die YNAB trouwens nog niet, eens checken!

  12. Tinne

    Bij ons hangt er gewoon een papier op de frigo waar we elke uitgave opschrijven. Dat excelleer werd op den duur niet vaak meer boven gehaald. Een goed boek is ‘leven op blote voet’, heb er heel wat goede tips uit gehaald!

  13. Check! Ik probeer dat ook allemaal zo goed mogelijk te plannen (en vooral te herbudgetteren) en bij te houden. Niet altijd even makkelijk maar vaak van de moetens. Gewoon een excel. Geeft mij het beste overzicht.

  14. Nathalie

    Sinds 2004 met Excel en grafiekjes en gele notities, zowel uitgaven als spaarboekjes èn een lijst van “elektromachientjes” met datum van aankoop om de warranty gemakkelijk terug te vinden indien nodig :)

  15. Lienefien

    Weekmenu maken. De prijs per liter/kilo bekijken. En ik neem bij beleg en vlees altijd het ‘goedkoopste’. Het lijkt belachelijk weinig, maar een pak kaas van 1€70 ipv 1€90 maakt in hoeveelheid niet zo gek veel verschil, maar wanneer ge dat met verschillende zaken doet, komt ge aan de kassa toch al een paar euro minder uit.

  16. Ik doe dit ook al enkele jaren… Gewoon in een excelleke, zo ga je wel bewuster om met wat je uitgeeft. Sommige maanden zijn nu eenmaal duurder dan andere, maar het is wel leuk om maand naast maand te zien wat je uitgeeft, en het de volgende maand ‘beter’ te doen. Mijn vriend vindt mij een freak op dat vlak, maar wij hebben tenminste controle over wat we binnenkrijgen én uitgeven. Vraag maar eens iemand wat ze maandelijks uitgeven aan vb. eten en drinken? Veel mensen weten het niet eens…

  17. Anouck

    Hmm zou ik ook eens moeten doen! Maar ik heb een beetje een autistisch trekje wat me tegenhoudt aangezien het nu al de 10e is van de 2e maand van het jaar. Misschien iets voor 01.01.2015?

  18. Kristof

    Nog een tip: In de Colruyt meteen boodschappen doen voor vier weken ver. Je koopt grotere hoeveelheden en krijgt dus meer “extra” korting. De laatste keer bespaarden we 35 euro! Natuurlijk wel wat kijken naar houdbaarheid.

  19. Els

    Ik hield dat een paar jaar geleden eens 1,5 jaar vol. Je trekt echt wel je ogen open als je een goed overzicht maakt. Was zeer leerrijk. Al herken ik ook wel je opmerking dat het moeilijk is er niet in door te schieten. Ik schreef zelfs op hoeveel cent ik in de parkeermeter stak… Vandaar dat ik er uiteindelijk toch maar weer mee gestopt ben. Grosso modo waren ‘uit eten’ en ‘cadeau’s’ mijn werkpunten. Misschien moet ik het nog maar eens een paar maand herdoen. Ik gok dat de pijnpunten nu bij crea-materiaal en huisdecoratie zitten…

  20. Dit weekend deed ik heel prijsbewust na een duurdere trouwfeestavond/hotelovernachting. We waren te tam om te koken dus kozen wel al meteen voor “mmm frieten!” maar dan begon ik na te denken, drie personen en een logeetje, dat komt al vlug op 30 euro, mss toch maar gewoon macaroni in hesp en een zakje chips voor de kleintjes als extraatje. En trots dat ik was op mezelf.

  21. Wij doen dat al jaren. Mijn vriend heeft ooit een complexe excel opgemaakt waar wij al onze in- en uitgaven noteren. In den beginne noteerden wij alles heel precies, dag per dag. Op basis daarvan hebben we onze uitgaven gefinetuned en hebben we budgetten opgemaakt. Voor de verschillende soorten uitgaven hebben we nu maandbudgetten en daar moeten we mee toekomen.
    Ons verbruik gooien we ook in grafieken, zodat we ook daar kunnen ingrijpen als het de spuigaten uitloopt.

  22. Tiny

    Ik doe dit al sinds ik alleen ben gaan wonen (ik had het toen heel krap). Dus nu zo’n 12 jaar al :) Ik stop alle rekeningetjes in een doosje en geef deze op ’t eind van de maand in, in verschillende rubriekjes. Gewoon in een Excel-bestand, dat na al die jaren behoorlijk op punt gesteld is, met formulekes die automatisch totalen berekenen en weergeven wat we al dan niet gespaard hebben die maand. Vree wijs hoor! ;)

  23. Veerle

    Neen, dat doen we niet. Ik word precies al moe bij het idee alleen al, ik denk dat ik er te lui voor ben. :-)
    Ik let niet op mijn uitgaven. Ik vind dat een luxe. En ik kan me die luxe enkel permitteren omdat ik eigenlijk zelden dure aankopen doe. We leven van nature zuinig. Dure auto? Zegt me niks. Juwelen? Ik heb er geen. Dure kleren voor mezelf? Ik koop een paar degelijke basisstukken en voor de rest niet veel. Uitgaan? Neen, ik ontzie me het gedoe met twee kinderen in huis. Verre reizen? Ik ben nog nooit buiten Europa geweest, neem geen vliegtuig en met twee kinderen is ware vakantie toch gewoon een strand met een emmer en een schopje. Maar ik heb wél mijn zwakke plekken natuurlijk. Kinderkleren, bijvoorbeeld, die lijk ik vaak mooi te vinden als ze van een duur merk zijn, zoals Albababy. Die koop ik dus tweedehands, of ik koop ze soms eens nieuw en verkoop ze daarna tweedehands door. Leuke spullen voor in huis kan ik ook wel kopen, maar ik haat het als mijn huis te vol staat, dus staat er automatisch een rem op. Handig. :-)

    Ik denk dat we wel zouden kunnen besparen, door naar de Colruyt te gaan in plaats van naar Delhaize, bijvoorbeeld. Maar de Colruyt ligt een eind verder, benzine kost ook wat en vooral: op tijd zijn we zuinig. We gaan heel bewust om met onze tijd, omdat je met een kind van 4 en een van 2 in huis, er altijd van te kort lijkt te hebben. Ik betaal liever 2 euro extra als ik daarna een halfuur heb om rustig in mijn zetel te zitten met een boekje, ja. Rust in mijn hoofd is me meer waard.

    Maar ik snap dat het voor velen een noodzaak is (daarom niet per se voor jullie of de mensen die hierboven reageerden) om de uitgaven nauwlettend in de gaten te houden. Ik besef bovenal dat we gewoon met ons gat in de boter gevallen dat we geen financiële zorgen hebben. Rijk zullen we nooit zijn, maar we hebben meer dan we nodig hebben.

  24. M’n grootste probleem is dat ik shoppen in de supermarkt als ontspannend beschouw (kleding shoppen daarentegen…). Zeker op een vrijdagavond na een drukke week laat ik me wel eens lustig inpakken door de verlokkingen die de marketeers vakkundig uitgesponnen hebben. Met als gevolg: een veel te hoog huishoudbudget.
    Een paar jaar geleden probeerde ik dat onder de knoet te houden door m’n uitgaven bij te houden (daarvoor gaf ik 15€ uit aan zo’n huishoudagenda…), maar al na een paar weken verwaterde dat. Ondertussen probeer ik zoveel mogelijk m’n maaltijden te plannen, zeker voor de werkuren. Op die manier moet ik ’s middags niet als een hongerig dier op zoek naar voedsel. En dat lukt redelijk, zolang ik maar op vrijdagavond den delleis vermijd:-)
    Dat artikel van Dorien was trouwens een echte eye-opener en inspireerde me om een “eat down the pantry”-periode in te lassen: een aantal weken teren op de voorraad die ik had en m’n boodschappen tot een strikt minimum beperken. Eens m’n plan trekken met hetgeen nog in de kast stond, in plaats van naar de winkel te rennen, leidde soms tot verrassende combinaties (en ook wel een aantal miskleunen moet ik toegeven, maar nu besef ik des te beter welke producten ik niet meer in huis moet halen).
    En toegegeven: ik ben zo’n bonnetjes-type. Mocht ik er de tijd voor hebben, dan was ik ongetwijfeld perfect “extreme couponing”-materiaal:-)

  25. Ik heb jarenlang een gedetailleerde Excel bijgehouden waarin ik echt alles noteerde… Toen wij gingen samen wonen, maakte ik een 2e bestandje voor de maandelijkse stand van zaken over onze (toen nog) gesplitste rekeningen – mijn man heeft het niet zo op die detail-Excel. Intussen hebben we samen een huis gekocht, bljk die overzichts-Excel erg handig en is alles bijeen gegooid. De details bijhouden lukt niet meer maar op een vaste dag maken we de balans en noteren de voornaamste uitspattingen en de grootste kosten (crèche, uitjes, trips, uit eten, kleren)…

  26. T.

    Dat exell bestand van Radio 2 , krijg je dat open op mac?
    ik had er gisteren nogal wat probs mee, kon geen rubrieken kiezen enoz

  27. Ik heb jaren zo geleefd. Spartaans en op de letter (omdat het toen ook moest). Mijn lief was totaal het tegenovergesteld. Ik heb een goed overzicht over de grote uitgaven en weet ongeveer altijd hoeveel er op onze rekeningen staat, maar ik ben dolgelukkig dat ik niet meer alles tel. En als ik snel-snel-snel iets nodig heb of iets koop waarvan ik verdomd goed weet dat het iets duurder is, dan is dat ok. Ik moet zeggen, ik ben duizend keer gelukkiger. Nog altijd gierig en bewust, maar zoveel gelukkiger. Dat doorslaan daarin, dat deed mij meer kwaad dan goed.

  28. @T.: bij mij werkt het goed op Mac.

    @Sofinesse: ik kan ook goed doorslaan naar de andere kant. Allez, doorslaan is een groot woord, maar als ik me er niks van aantrek trek ik me er ook echt niks van aan. En dat is ook oke, maar nu wil ik meer sparen. Dus dan moet het maar even met minder.

  29. Ik sta thuis bekend als de ‘zuinigerd’ en degene die nooit iets koopt zonder er eerst 1000 keer over na te denken, en ik probeer per maand een overzicht bij te houden in Excel. Maar het zou beter kunnen, veel beter, dat moet ik toegeven!

  30. Sofie

    Bij ons werkt het volgende vrij goed (qua eten dan vooral):
    * 1 keer per maand Colruyt voor de grote aankopen (soms veel extra korting en tis niet dat wasmiddel snel slecht wordt)
    * elke week een weekmenu maken en eerst gaan checken wat ze in den Aldi hebben. De rest (meestal verbazend weinig) halen we dan in een andere supermarkt.
    * Veel diepvries! Alle ingrediënten opgebruiken en de overschot in porties invriezen.
    Ik hou het niet meer exact bij (al ben ik ook zo’n Excelfreak :p), maar merk toch dat de rekening minder snelt gepluimd is.

  31. Ik had vroeger, zoals in het begin ik alleen woonde, een simpele excel waar ik de rekeningskes in stak. Toen dat te veel een gedoe werd met verloren papiertjes ben ik er mee gestopt. Maar met de verbouwingen was ik weer een stuk fanatieker, zeker in periodes waar er te veel facturen tegelijkertijd kwamen en ik ook al eens moest gaan tellen of ik wel met de vrienden op restaurant zou gaan. Nu er weer meer ruimte is, is het weer losser. Mijn vriend doet nu de boodschappen, ik geef hem mijn maaltijdchequekaart, dus ik heb er letterlijk geen idee van.

  32. Noémie

    Bedankt voor de goeie tips!
    Ik heb namelijk een gat in mijn hand, ’t is te zeggen, heb zelf bijna geen hand meer.

  33. Ans

    (ook even hier gepost, na de facebook post, in de hoop dat er hier Spendee specialisten zitten mee te lezen):
    Hmm, heb net een dag de vol-met-lof-en-tot-in-de-hemel-geprezen app Spendee gebruikt en zie dat het niet met verschillende munteenheden kan omgaan! Grote flop, iig voor mij. Ik spendeer namelijk als goeie grensbewoner deels in Euri en deels in Zwitserse franken. En Spendee laat je wel kiezen tussen EUR of CHF, maar doet niet de conversie, dus 1CHF is 1 EUR. Fout, vuilbak in en 2CHF (=2EUR volgens Spendee) kwijt. Terug naar Coinkeeper! (tenzij iemand mij hier het Spendee truukje uitlegt dat de conversie toch mogelijk maakt).

  34. veerle

    Een late reactie maar nu zo begin maart net een goed moment om te starten met een overzicht.
    Dat van Radio 2 lijkt me idd erg handig, maar ik krijg bij de keuzelijsten geen keuzes. Als ik zelf iets wil invullen, zegt ie dat er alleen voorgeprogrammeerde keuzes kunnen aangeduid worden. Ik vind nergens een gebruiksaanwijzing. Help ;-)

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>