Dexter spreekt VII

Twee jaar en zeven maanden.

Twee jaar en bijna zeven maanden.

“Hij gaat zo rap veranderen” zeggen de mensen als ze horen dat Dexter met school is gestart. En dat hij zo zot veel zal leren. Vooral qua woordenschat denk ik dan “nog meer?!”. Dexter is een ongelooflijke spraakwaterval met een woordenschat die mij soms omver blaast. Op dit moment beginnen de helft van zijn zinnen met woorden als “misschien” en “waarschijnlijk”, en de andere helft met “neen”. Waarschijnlijk gewoon weer een fase, misschien.

Vanmorgen was hij, na een goede eerste schooldag gisteren, vooral verdrietig dat zijn moeder niet in de klas bleef, maar het komt vast allemaal goed. En als hij zich echt op zijn gemak voelt, dan mogen de juffen dit soort wijsheden van hem verwachten:

  • Mag ik huppelen op mijn boeken?“. Dexter komt meestal eerst vragen of hij iets mag doen. Ook een fijne: “Mag ik mijn hoofdje in de wasmachine steken?“.
  • Ik ben niet aan het mursen“, terwijl hij het water uit zijn mond op zijn trui laat lopen.
  • Mama, jij moet opzuigen voor mij“. Opschuiven, dus.
  • Oh neen, de porsche is verdrinkerd!“.
  • Ze heeft een zwembuikje“. Dexter ziet een zeemeermin.
  • Neen, ik heb mijn zin niet mee“. Op de vraag of hij er zin in heeft.
  • Kijk! Hier liggen allemaal cadeauten!“. In de speelgoedafdeling van het Kruidvat.
  • Neen, ik ben al sterk“, op de vraag “gaan we een boterham eten?”.
  • Niet eten papa jij gaat pijn hebben aan jouw buikje!“. Uiteindelijk ontploft alles toch gewoon in je gezicht.
  • Ik ben de hagelslaggen aan het tellen“, als ik vraag om een beetje voort te doen met het opeten van zijn boterham.
  • Wie heeft er dat hier allemaal zo mooi versierd?“. Bij elke kerstboom die hij tegenkomt. Ook de onze.
  • De chocolademelk zal heel blij zijn“. Als in: ik heb zin in chocolademelk en ik zal heel blij zijn als ik er krijg.
  • “Wat zegt de kapitein als de boot boem heeft gedaan? En alstie vaart? En alstie wegrolt? En als de haai daar is? En wat zegt de politie als de auto op de sporen rijdt? En op de straat?”.
    Zomaar een gesprek in de badkamer.
  • Wie heeft er dat ingegeten? Wie heeft er dat uitgeslikt?“. *wijst naar de framboos die ik heb laten liggen in mijn bordje fruitsla*
  • Moet ik het op speaker zetten?“, terwijl hij wijst naar zijn speelgoedtelefoon.
  • Mama gaat met de trein en wij jongens gaan naar opa en oma“. *doet teken naar Youri*
  • Als Bliksem verdrietig is, dan zegt Takel ‘eend‘”. Soms weet ik ook niet goed wat ik daar allemaal op moet zeggen, ik geef het toe.
  • Papa, jij moet het kindje wolven!“. Als in: jij moet naar de tekening van het kindje op de muur van de tea-room blazen zoals de wolf naar het huisje van de drie biggetjes. Ge moet hem kennen.
  • De wiessers moeten de natters wegdoen“. *wijst naar de ruitenwissers*

Voor zij die nog wat extra motivatie nodig hebben om zelf dingen van hun kroost bij te houden: check wat voor een geweldig cadeau Dietemiet in acht jaar bij elkaar pende. Zo hard de max.

Zin in nog meer Dexter spreekt? Hier staan ze allemaal.

Reacties

  1. Maja

    zalig hé! En dan geeft je zoon plots een spreekbeurt over Jules in de eerste kleuterklas en vertelt hij de juf en de kindjes dat hij en zijn papa er waren vanonder gemuisd :-)
    Het grote verschil met de school vond ik dat je veel minder te weten komt, in de crèche vertellen ze je nog elke dag wat ze gedaan hebben. Op school is dat véééél minder, dan moet je het van je kind te weten komen. Bij ons valt dat nog mee (we hebben ook een spraakwatervalletje), maar sommige ouders krijgen echt niets te horen.

  2. Hier loopt ook zo’n spraakwaterval rond. Spijtig genoeg vergeet ik telkens weer op te schrijven wat onze kleine meid weer allemaal zit te vertellen. Misschien een goed voornemen voor dit jaar. Eén van de toppers dit moment is “bijna” die ze gebruikt in zowat elke mogelijke zin waarin het past. Ook “sebiet” vindt ze een leuk woordje (blame it on me). Vooral als ze met iets bezig is en we iets vragen beantwoord ze dat met “sebiet, mama/papa, eerst nog …”

    Toch een enorm leuke leeftijd zo twee en half jaar als je het mij vraagt.

  3. Veerle

    ‘Wie heeft er dat hier allemaal zo mooi versierd?’ = Supergrappig!

    Hier een zoon van net drie die ongeveer 1/14, of neen, pakt 1/38 van de woordenschat van jouw zoon kent. Maar dat heeft ook zo’n charme. Zoals in: ellenlange verhalen waar je geen knijt van begrijpt. Of een nieuwjaarsbrief die zo gaat: ‘Oot, oot, ik en a goot – au au, ik au a ou – oen, oen, ik ee een zoen – eel, eel, ik ens je eel – awe keuwe bij mekaa, lukki nie-jaar!’ Gelukkig had de juf voor een kaart met tekst gezorgd.

  4. Eén van mijn favoriete rubrieken. Je zou er zowaar een kleuter voor in huis nemen .. Ahum. Ik ben fan van “Ik ben de hagelslaggen aan het tellen“ en “wij jongens gaan naar opa en oma”. Serieus!

  5. Zolang hij in de supermarkt niet zegt wat mijn dochter ooit deed : “mama, die mevjouw (de caissière) is lelijk é ?” Waarop ik het kind tot stilte maan en zij antwoordt (een paar decibel luider) “jama mama, die is echt lelijk é”
    Niet dat het kind geen gelijk had, maar ik wist me totaal geen houding meer te geven tegenover de vrouw in kwestie.
    Wat jouw Dexter betreft : prachtig kind, en over the top grappig !

  6. Steevast mijn favoriete rubriek!
    Tevens vol verbazing ook, aangezien Dexter ruim een half jaar jonger is dan Louise, maar zooooveel beter praat! En vooral grappigere uitspraken doet :p

  7. Grappig! Hopelijk was die “verdrinkerde porsche” een miniatuurtje? :-)

    Mijn ouders namen regelmatig (toen nog op cassette!) dingen op: “serieuzere” zaken zoals het voorlezen van nieuwjaarsbrieven of versjes voor moeder- en vaderdag, maar ook gewoon gesprekjes in de keuken of tijdens het spelen. Fantastisch vind ik dat om nu heel af en toe eens naar te luisteren.

  8. Lise

    Altijd leuk om te lezen. Vooral de hagelslag tellen en mag ik hoofdje in de wasmachine vind ik de leukste!

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>