lilith deelt haar supersnelle vegetarische gerechten voor als er echt geen tijd is

Processed with Rookie

Er staat een nieuwe opdracht online bij Oon voor de #boostyourpositivity challenge. Een hele leuke, vind ik zelf: “Wat zijn jullie favoriete gezonde gerechten? Trekken jullie elke dag tijd uit om vers te koken? Doe je dat met plezier of is dat zo’n noodzakelijk kwaad? Vertel het ons! En ook: wat moeten mensen die niet graag in de keuken staan (of niet veel tijd hebben), maar wél graag lekker en gezond eten absoluut eens klaarmaken?”.

Op mijn weekmenu staan verschillende soorten gerechten. Ovenschotels en andere zaken die ik in grotere porties maak, zodat we er twee dagen van kunnen eten of een portie kunnen invriezen voor als er echt geen tijd of zin is om te koken. Meestal worden deze gerechten op zondag in elkaar geflanst, want ik hou ongelooflijk hard van #kookzondag. Zo zit ik doorgaans al goed voor zondag en maandag. Op de andere dagen probeer ik of vers te koken, of iets uit de diepvries te halen. Aangezien er meestal weinig tijd is om gigantische culinaire efforts te doen heb ik ook een repertoire achter de hand van maaltijden die je amper een maaltijd kunt noemen, maar die toch lekker zijn en beter dan naar de frituur trekken.

I give you, mijn favoriete supersnelle oplossingen voor avonden met code rood (lees: nul goesting en nul tijd)

one pot pasta. Zowat het simpelste dat er is. Pasta, tomatenblokjes, wat kruiden samen in een pot, wat kaas en pijnboompitjes erover, klaar. En verrassend lekker, dat ook. Ik gebruik altijd dit recept (al kan daar ongelooflijk op gevarieerd worden), zsazsa schreef er ook al eens over.

cheese toast. Of het nu een getoaste boterham met mozzarella en tomaatjes met een dipsaus is, of een toast met drie soorten kaas en schijfjes appel, of iets spicy met jalapeno pepertjes voor bij de tomatensoep die je uit de diepvries hebt opgevist, je kunt maar weinig mensen straffen met een cheese toast.

pitabroodjes. De ene keer smeren we er hier passata op en beleggen we ze met kaas en groentjes voor supersimpele en snelle pitapizza, de andere keer vullen we ze met roerei en groentjes nadat we ze even in de toaster hebben gewarmd. Altijd lekker.

quesadilla

tortilla wraps. Altijd handig om in huis te hebben voor een supersnelle quesadilla (voor de beste tortillas en andere Mexicaanse ingrediënten, allen hierheen, trouwens) of een wrap vol groentjes en tomatensaus.

slaatjes. Ik probeer altijd sla in mijn frigo te hebben, zeker nu ik weet dat je die fantastisch goed kunt bewaren in een keukenhanddoek. Meestal heb ik ook wel een avocado liggen en wat hardgekookte eitjes, en dat is altijd een fijn begin. Ik maak het zo vullend als ik op dat moment nodig heb, met een lekkere dressing en kikkererwten, appel, of wat nacho’s voor extra bite. Ik maak er een erezaak van om zoveel mogelijk lekkere dingen toe te voegen, zoals verse kruiden, en sinds ik dat doe ben ik zowaar fan geworden van slaatjes. Who knew?

Nog tips? Deze blogpost kadert in het #boostyourpositivity project van Activia. Zin om mee te doen? Registreer je dan op deze site en dan krijg je ook een uitnodiging voor het slotevenement op 8 maart, waarover we binnenkort meer bekend maken. En oh, ja, er is ook weer een hele leuke instagramchallenge, ook te vinden bij Oontje.

D15-0019-Activia-Fusion-Banner-Blog-1080x608_footer

Reacties

  1. Veel goesting en geen tijd is bij mij ook meestal iets met kaas. Omdat ik glutenvrij moet eten, doe ik zelfs rijstwafel + kappertjes + een lap kaas + zeezout in de microgolf. Ge zou denken dat dat een wakke, vieze boel wordt, maar dat wordt een wakke, lékkere boel :D !

  2. oon

    Ik noteer:
    – meer wraps, pitabroodjes en bladerdeeg inslaan
    – minder rondhangen op zondag en mijn vent aanporren om kookzondagen in te voeren

  3. Anouck

    Hier kookweekends. ’t Is te zeggen: alles wat er in het weekend gekookt wordt, wordt in dubbele hoeveelheid gekookt. Amper meer werk (buiten wat extra groentjes snijden), maar wel al eten voor maandagavond en dinsdagavond, en hop, we zijn al halverwege de week.

  4. Ann

    Herkenbaar! Hier staan veel soortgelijke zaken op de menu.
    Ik ben zelf voor “hamburgers” gegaan als recept voor de challenge. Lekker, snel en zo gezond te maken als je zelf wil. Maar dat had wel een beetje in een vegetarisch overzicht misstaan natuurlijk ;-)

  5. els borghart

    Koken voor 2 dagen, tijdens de week of op zondag: yes. Hier een snel gerechtje dat klaar is in 5 minuten en mijn to the rescue favoriet: omelet, dubbelgevouwen met spinazie (vers of diepvries, gekruid met peper, zout en nootmuskaat) en feta ertussen. Er zijn talloze varianten mogelijk: vulling van champignons in look gebakken en eventueel met verse kruiden… eigenlijk is dit een goeie om je frigo leeg te maken. En afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, is vers brood, toast of een patatje er altijd lekker bij.

  6. Onlangs was ik op zoek naar refried beans, typisch Mexicaans. Tevergeefs. Dus heb ik maar zelf bonen gepureerd. En nu ontdek ik hier dat er zowaar een online shop bestaat met Mexicaanse specialiteiten. Van Oostende dan nog wel, vlak bij de deur! Thx, gouden tip voor een mexicano addict zoals ik!

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>