lilith’s liefde voor geroosterde groenten is groot (en met deze 4 tips die van u binnenkort ook)

IMG_2138Er zijn een paar gewoontes die de laatste jaren mijn huishouden zijn ingeslopen. Mijn vrijdagnamiddagse opruimsessies, die de start van het weekend net iets aangenamer maken. Mijn planten op vaste momenten water geven, zodat ze zowaar blijven leven. En groenten roosteren op zondag, een gewoonte die ik amper nog kan missen.

In het verleden zette ik vanuit de blijdschap over weer een portie geroosterde groenten al eens een foto op Instagram, en dan verbaasde ik me er steevast over hoeveel mensen verbaasd waren over mijn groenten. Roosteren begot. Hoe deed ik dat? Hoe lang? Wat deed ik daar dan mee? Blijkt dat niet iedereen elke week massa’s geroosterde groenten door rijst, pasta, soep of sauzen roert. En dat sommige mensen groenten zelfs nooit in de buurt van hun oven laten komen, terwijl dat een fantastisch machien is dat de smaak van die groenten alleen nog maar versterkt.

Ik heb ze pas echt goed leren roosteren met het laatste boek van Dorien, “Thuiskomen”. Ik kan dat boek niet voldoende bejubelen. Het is mijn lievelingskookboek van het moment, en als ik maar tien kookboeken mocht houden, dan was deze er zeker bij.

Als het op groenten roosteren aankomt heeft Dorien een paar regels, die ik met plezier volg. Niet omdat ik zo van de regels ben, maar omdat het resultaat altijd heerlijk smakende groenten is mét bruine randjes. En dat is exact wat je wilt. Je hebt niet geleefd als je geen ui met bruine randjes hebt geproefd.

Dit heb ik over groenten roosteren geleerd van Dorien:

  1. Dat niet alle groenten even roosterbaar zijn. Volgens Dorien kun je alles roosteren “dat geen mals blaadje, geen peul of geen knapperige steel is”. Ik heb heel goede ervaring met rode en witte ui, paprika, tomaatjes, zoete aardappel, knolselder, wortel, courgette en bloemkool. Maar je kunt vast nog wel meer lekkere groenten bedenken.
  2. Dat hitte je vriend is. Dorien raadt aan om je oven op 220 graden te zetten. Ik doe dat, doorgaans een half uur, en ik ben altijd blij met het resultaat.
  3. Dat stoom de vijand van bruine randjes is. Hoe droger de lucht, hoe beter volgens Dorien, en dus kun je maar beter zorgen dat je groenten hun vocht rap wegkrijgen. Door alles in een laag op een bakplaat te leggen (iets dat ik niet altijd doe, maar het helpt wel), en door ze goed af te drogen voor het roosteren.
  4. Dat de olie goed verdeeld moet zijn. En dat dat makkelijk doenbaar is door de groenten eerst in een grote kom te overgieten met olie en wat kruiden, te schudden tot de olie alle groenten raakt, en ze pas dan in de bakplaat te gieten.

Dit zijn ze voor ze de oven ingaan.

IMG_2127

Wie mij een beetje kent snapt onmiddellijk waarom roosteren mijn ding is. Grove stukken, snel klaar, weinig werk voor veel resultaat.

Deze week waren het: rode ui, witte ui, een paar kerstomaatjes, een courgette, een rode paprika, en wat teentjes look, die zoals ook het boek van Dorien voorschrijft mee in de oven mogen, zolang ze hun jasjes aanhouden. Daarna kun je hun heerlijkheid uit de schil duwen en door van alles en nog wat roeren. Saus. Soep. Mayonaise. Een vinaigrette.

Over deze kom groenten strooide ik met peper, zout en ras el hanout, maar dat had net zo goed gedroogde oregano of pimenton de la vera kunnen zijn.

Er is zo’n significant verschil tussen honger hebben en tegen een hoop rauwe, ongeschilde en onverwerkte groenten aankijken, of een glazen potje vol heerlijke geroosterde groenten uit de koelkast trekken en alle mogelijkheden zien. Ik eet ze soms op toast met kaas of hummus. Ze zijn ideaal voor in een snelle curry of bij een slaatje. Ik werk er soepen uit de diepvries mee af. Of roer ze met wat pesto door rijst of een restje pasta. Je kunt ze ook perfect gebruiken voor deze hemelse lenterolletjes. Of bij om het even welke andere maaltijd die snakt naar extra groenten.

Jullie moeten er trouwens niet mee inzitten dat ik door al die gezonde keuzes niet aan mijn vereiste aantal calorieën per dag zou komen. Toen ik vanmorgen net was beginnen roosteren kwam een van de opa’s aanzetten met deze geweldige bananentaart met rice crispies van Jeroen Meus. Alles is dus keihard in balans.
IMG_2129

“Thuiskomen-de magie van doordeweeks koken” van Dorien Knockaert verscheen bij Luster.

Deze post maakt deel uit van de 40 dagen bloggen-challenge. Dit is dag 12/40. 

Reacties

  1. Ann

    Ik heb dat groenten roosteren ook ontdekt door Dorien. Deze middag pompoen geroosterd om haar heerlijke pompoenlasagna te maken. Het zal voorlopig de laatste keer zijn dat ik die kan maken, want de pompoenen van onze plaatselijke bioboer zijn op. Dat schreef hij toch in de nieuwsbrief die bij ons wekelijkse groentenpakket zat. Benieuwd wat er volgende week in zit dat ik kan roosteren.

  2. Julie

    Mmm ga ik deze week eens proberen. Als je zegt dat dit 1 van je 10 lievelingskookboeken is, wat zijn dan de 9 andere uitverkorenen? 🙂 deze kookboekenverslaafde is altijd op zoek naar nieuwe ontdekkingen!

  3. Niet te doen hoe snel je eten kunt op tafel krijgen als je deze voorbereiding hebt gemaakt!
    Ik onthoud: de groenten eerst in een kom en olie overgieten, de oven op 220° (ik zet die altijd lager en doe op ’t einde de gril wat aan, wat soms voor malheuren zorgt=te bruin kleurtje)
    Zo’n braadslede met diverse groenten, soms mooi in aparte rijtjes per soort vind ik ook ideaal om op tafel te zetten als je wat volk hebt. Niet iedereen lust alle groentenmengsels en dan kunnen mensen kiezen wat ze opscheppen en niet.
    Verdomme, die taart… GOESTING!

  4. En hoelang kan je die geroosterde groenten dan bewaren? Lijkt me handig om daar de rest van de week ook nog van te genieten …

  5. Da’a een keigoed idee!! 😃 Ideaal om wat meer structuur en (gezonde) regelmaat in je maaltijden te krijgen. Hoe lang kan je de groenten bewaren in de frigo?

  6. En eet je die dan vooral koud? Of warm je terug op?
    Tis waar: ik doe dat dus ook amper. Maar als ik het doe is dat inderdaad wel kei lekker. Fijne tip! Bedankt!!

  7. Kathleen

    Mmm…geroosterde groenten! Ik maak ze ook wekelijks. Pastinaak en venkel zijn geroosterd ook superlekker!

  8. Marijke

    Ik heb dat dus nog nooit gedaan… (en ik ben bijna 39 en kook dagelijks voor een gezin van 5!). Tijd voor een experiment me dunkt!

  9. Ik probeer dat ook wekelijks te doen, maar je moet ze inderdaad zo veel mogelijk spreiden anders mis je de bruine randjes!
    Ik ben nu wel benieuwd naar die andere kookboeken in jouw top 10 (een ideetje voor 40 dagen bloggen misschien?).

  10. veerle

    Hmmmm….pastinaak en wortelen vind ik ook een aanrader. Wortelen in verschillende kleuren (je hebt zo van die paarse) en meteen is het een kleurenfeest ;-)
    Ik rooster ook heel vaak groenten, maar die halen vaak zelfs de volgende dag niet… zo lekker, gewoon als maaltijd ook… Van Ottolenghi leerde ik ergens een sausje met Tahin (sesampasta)… ik doe er alleen veeeeeeeeeel minder olie bij dan hij.

  11. Oh, ja! Hemels! In ‘Honger!’ staat er een recept voor ‘alles uit de oven en ook kikkererwten’ en dat is echt te lekker voor woorden. Favoriete geroosterde groenten hier: pompoen, pastinaak, rode bietjes, courgette en aubergine. Vooral die laatste, ik zou dat elke dag kunnen eten…

  12. Ah ik vind dat ook zo heerlijk! Ik zou alleen wat beter moeten plannen en een menuke maken voor mezelf voor de rest van de week. Dat zou keigoed werken.

  13. Maar tien kookboeken mogen houden! Wat een nachtmerrie zou dat zijn!!
    Hier ook een grote fan van geroosterde groenten. Al ben ik nog niet zover dat ik ze op voorhand rooster; op zondag snijd ik wél alle groenten voor voor de week die volgt want als er iets is waar ik een hekel aan heb dan is het aan groenten snijden en als ik dat dan nog eens moet doen als ik moe van ’t werk thuiskomt dan is de keuze tussen groenten snijden en een pizza uit de diepvries trekken rap gemaakt. Maar ze gewoon allemaal al roosteren, waarom eigenlijk niet?

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>