lilith gaat verhuizen

shutterstock_273200222En hopelijk niet met lege dozen, zoals deze madam met klak en precies maar weinig goesting.

Nog een week of elf te gaan, als alles gaat zoals ik hoop.
Ik weet nog dat ik tijdens mijn zwangerschappen dacht dat dat een eeuwigheid was, even niesde (of zo leek het, en dan heb ik het niet over de bevallingen), en een baby in mijn armen had. Dat gaat daar dus rap zijn.

Ik heb gigantisch veel geluk dat Ilse van In Orde mij helpt verhuizen. Echt, ik blog daar binnenkort nog wat meer over, maar een verhuiscoach hebben, waw, dat maakt mijn leven nu eens zoveel makkelijker en vooral overzichtelijker.

Ik heb een to do lijst. In Asana. (geen idee wat dat wondermiddel is? Luister dan zeker naar episode 5 van Werk & Leven, over how to get shit done, en nerdgasm away)

Daar staat veel op, op die Asana-lijst, en vooral: daar staat gigantisch veel op dat ik anders zeker was vergeten.

Transportbouten voor de wasmachine, anyone? :aah:

Om maar te zeggen: ik voel de hete adem van de verhuis in mijn nek, ineens.
Naast de nog hetere adem van alles klaar krijgen in onze nieuwe crib tegen de verhuis.

De postfrequentie, ik voorspel dat die wat minder wordt tot ik in mijn nieuw bureau met zicht op de koeien geïnstalleerd ben en internet heb. Dat ik nog moet aanvragen. Vaneigens.

Gouden tips die uw verhuis hebben vergemakkelijkt zijn geweldig welkom.
Net als “dat komt allemaal echt wel goed, jong“skes.

Reacties

  1. Charlotte

    Wij hebben dozen van Kodibox gebruikt, de laatste keer. Makkelijk om te dragen en te stapelen, en je moet ze snel uitpakken ;-) Veel succes!

  2. kleurcodes! niet op de doos schrijven in welke kamer ze moet komen maar een kleurke erop kleven. datzelfde kleurke uiteraard ergens in de desbetreffende kamer in het nieuwe huis aanbrengen (deur, raam…) . Want een geschrift is interpreteerbaar en verhuismannen vinden gemakkelijk dat slaapkamer 1 slaapkamer 2 is en vice versa ;-) scheelt bij het uitpakken! (wel hopen op verhuismannen die niet kleurenblind zijn LOL)

  3. Het is misschien evident, maar duidelijk op de verhuisdozen schrijven wat erin zit en duidelijk markeren voor welke kamer de doos in kwestie is. Succes!

  4. SirBotex

    Niet te lang wachten met je internet aan te vragen!!!
    Ging bij ons vlot, maar kan lang duren! Eens de kabel binnenliet is’t een fluitje van een cent, maar die kabel jongens…

  5. Saar

    Moh, een verhuiscoach, ik wist niet dat zoiets bestond! Misschien moet ik dat als mijn plan B (C, D…) eens overwegen, bij onze laatste verhuizing zei de ladderliftmeneer dat hij zelden zo’n georganiseerde verhuizing had gezien (hoewel dat eigenlijk vooral de verdienste van mijn wederhelft was). Je wil dan ook niet weten hoeveel meter bubbeltjesplastiek we gebruikt hebben. En ja, dat is mijn tip: bubbeltjesplastiek. Héél véél bubbeltjesplastiek.

  6. Isabel

    Chill meid het komt allemaal dik in orde hoor .gewoon rustig blijven ademen

  7. Heidi

    Ik gaf elke kamer in huis een nummer, als in beneden: 0.1 0.2, eerste verdieping 1.0 1.1 enz, per verdieping een kleur, en op het kleur het nummer. Boven de kamerdeur (als die er al zijn :) ) een blad in het juiste kleur met het nummer erop, en beneden aan de inkom een plannetje met alle nummers. Ik maakte een logische volgorde als in: per verdieping met de klok mee. En dan inpakken. Voordeel is dat je bij het inpakken al beslist waar alles naartoe moet. Ook de meubels kregen een sticker in de juiste kleur met nr. Echt, ge bespaard daar zoooo veeel werk mee. Boeken stak ik in volgorde in doze, per plank, en die kregen een witte sticker met een volnr. Als in: kast 2, plank 1 (dat was dan de bovenste): K2.1. Wel in omgekeerde volorde uitpakken die ;). enzovoort enzoverder. Courage!

  8. 4ke

    Die bouten/staven moeten normaal gezien achteraan je wasmachine vastzitten, allé, bij onze wasmachine toch :) Succes met de verhuis!

  9. Tina

    Ik verhuis zelf nu vrijdag. Dat is al de 13de keer dus je zou zeggen dat ik het ondertussen al een beetje kan, nietwaar? En toch, stress, slapeloze nachten, en er nu al zeker van dat ik donderdag pas heeeel laat in mijn bedje zit. Er is altijd nog meer te doen dan aanvankelijk gedacht, en als je denkt dat een kamer leeg is komt er nog altijd rommel tevoorschijn.
    Maar toch 2 tips:
    1- gooi nú weg. Niet eens je in je nieuwe huis zit. Dozen met ‘kelder- uitzoeken voor rommelmarkt’ doe je wrsch niet meer open en laat je gewoon in de kelder staan. Ja, schuldig, ik had zo nog 3 dozen, niet in mijn kelder maar wel op zolder. Die heb ik nu zonder uit te zoeken naar de kringloop gebracht. Als ik ze in de 7 vorige jaren niet heb nodig gehad, in de volgende 7 ook niet.
    2- pak álles uit in de dagen net na de verhuis. Ideaal is de dag zelf. Wat je niet onmiddellijk uitpakt blijft staan. Zie ook die 3 dozen van op zolder.
    Succes!

  10. Sarah

    Dozen nummeren, voldoende hulptroepen en iemand die voor wat catering kan zorgen is goud waard!
    Wij brachten onze kinderen 1 nachtje elders en zorgden dat de bedjes opgedekt waren en de kleren in hun kast lagen, iets moois aan de muur en het voelde al snel vertrouwd. En alles! Echt alles komt goed!!!!

  11. Dagmar

    Er misschien wat tam tam van maken voor de kindjes? Rood lintje doorknippen? Een hapje en een drankje? Een zoek – je – nieuwe – kamer – spel? Het kan de verhuis wat minder spannend maken en ze worden niet vergeten in de drukte van de verhuis… zou een werkpuntje voor mij zijn ☺️…

  12. Femke

    Ik dacht dat ik georganiseerd was bij onze verhuis, maar leek dat even tegen te vallen tijdens de verhuis en enkele dagen later nog. Op zoek gaan naar spullen heeft ongeveer 2 weken geduurd. Maar ook dat is geen ramp. Relativeren is de kunst! Wij waren enorm druk met schilderen etc. in het nieuwe huis, gelukkig konden we op grootouders rekenen voor opvang. Maaaaaarrrr we hebben het toch nog gepresteerd om in onze oude (reeds leeggemaakte) huisje frietjes op de grond te eten en zo afscheid te nemen. Want onze kadeekes (6 en 3 jaar) hebben daar heel fijne momenten beleefd en wilden dit toch graag mooi afsluiten. Verder kwamen ze af en toe op bezoek met de oma en dan betrok ik ze bij de taakjes die klaar waren (keuken geverfd: check) en de taakjes die mama/papa vandaag/morgen nog moest doen. En zo hield de oudste kruisjes voor ons bij: elk taakje dat af was kreeg een kruisje 😊 en dat doet hij tot op vandaag! Want wie zei er dat een huis klaar was, 3 maanden na de verhuis?!

  13. Isabelle

    Alles komt goed! : )
    Reken jezelf niet mee als verhuizer, maar als coördinator voor de dag (want je helpers zullen je bestoken met vragen)… Zorg dat iemand anders voor eten zorgt voor je helpers (spaghetti of zo)… Maak geen gemixte dozen… Zoals al gezegd: gooi weg / deel uit / ga naar de kringloopwinkel! Stop vijzen en zo per meubel in een diepvrieszakje en kleef elk zakje op het bijhorende meubel (anders riskeer je dat je superveel tijd verliest met zoeken naar de vijzen).. Zorg dat je vooraf goed weet waar je elk meubel wil zien arriveren… Begin ruim op tijd met inpakken!
    Alles komt goed! : )

  14. Saskia

    Liever een aantal dozen halfvol, dan spullen uit verschillende kamers bij elkaar gooien. Dat vind je niet zo snel meer terug, namelijk :-). Dat betekent ook dat je altijd meer dozen nodig hebt dan je denkt. Ook al gooi je wel alles bij elkaar, je hebt altijd meer dozen nodig dan je denkt.
    En bij ons mochten de kinderen ook een doos sjouwen, met knuffels oid. Ik hoor het de oudste (toen 4) nog zeggen: Aan de kant ‘zusje’, ik heb hier een heeele zware doos! En stoer dat ze zichzelf vond!

  15. Evi

    Ongelooflijk veel succes! Tips nadien mag je altijd delen :-) Want wij verhuizen deze zomer, dus alle kennis is welkom ;-)

  16. An

    1. Zet op voorhand een basispakket klaar in het nieuwe huis (servies, badkamerspullen, handdoeken, koffie, …)
    2. In plaats van in te pakken volgens nieuwe bestemming kan je ook inpakken volgens oude locatie. Als je dan later iets moet terugvinden, moet je enkel terugdenken aan waar het in je oude huis lag
    3. Het is geweldig als de raambekleding al klaar is in het nieuwe huis. Kan je meteen de gordijnen dichttrekken als je gaat slapen.
    4. Zorg dat er (basic) verlichting is.
    5. Voorzie voldoende (=veel!) drank voor tijdens de verhuis
    6. Laat je post doorsturen.
    7. This too shall pass

  17. Op je dozen schrijven waar ze naartoe moeten (en wat er in zit maar dat is logisch denk ik 😄) zo moeten helpers niet de helentijd roepen “Woa moe da???”

  18. Asana ken ik al maar ik moet dringend naar how to get this shit done luisteren. Ik verhuis 29 juni en al massa’s gedaan maar nog net zo veel te doen!

  19. Cindy

    Ik kan alleen maar beamen wat anderen al hebben gezegd:
    Sorteren en wegdoen voor de verhuis, duidelijk op dozen zetten wat er inzit (wij hebben zo van die schildertape op de dozen geplakt zodat je goed zag wat erop geschreven stond, en dit telkens op bovenkant en zijkant), alles direct in de juiste kamer zetten en de dozen leegmaken zo snel mogelijk na de verhuis, anders komt het er niet meer van. Vijzen in diepvrieszakjes op de meubels hebben we ook gedaan en dan ook nog op de stukken van de meubels geschreven van welk meubel het was en welk stuk (bv linkerkant bed, rechterkant bed, voorkant bed etc.) maakt het terug in elkaar zetten makkelijker. En je hebt meer dozen nodig dan je denkt en het inpakken ging hier soms ook trager dan gedacht. 1 kindje wou graag bij de verhuis bij zijn, maakte hem precies geruster (en hij helpt graag mij organiseren/coördineren, dus liep zelfs niet echt in de weg), de jongste vond het juist leuker om ergens rustig te logeren en terug te komen als alles achter de rug was.
    (Hier trouwens in de paasvakantie verhuist om ons oude huis te kunnen renoveren en daar dus binnen een groot jaar terug naartoe te verhuizen..)

  20. Mocht je nog bubbelplastiek nodig hebben voor breekbare dingen, shout! Ik heb er altijd massa’s liggen op ’t werk.
    En daarna dikke pret voor de kinderen, bubbeltjes uitduwen (ik hield mij daar toch altijd mee bezig!).

  21. Al die tips van hierboven. En zorgen dat er wc-papier is in het nieuwe huis. En ook veel eten, want van verhuizen krijg je heel veel honger 🙂.

  22. Inge

    Ivm dat eten: wij hadden voor ’s middags croques gemaakt (op voorhand gemaakt, ter plaatse bakken) en ’s avonds diepvriespizza. Dan kan iedereen kiezen wanneer hij eet en bij de pizza van meerdere pizza’s proeven. Drank in blikjes of flesjes voor verhuizers + pmd-zak = geen afwas. Zoveel mogelijk meubelen mee terug laten ineensteken door de verhuizers. Wij hebben ook een kleine camion gehuurd zodanig dat alle grote en gedeelte kleine stukken in 1x verhuisd waren. Kost wel iets maar bespaart megaveel tijd die kan gebruikt worden voor ineen steken (wij verhuisden wel 20km verder).

  23. Katleen

    Onze verhuis was kei-slecht georganiseerd, dus ik heb niks in de aanbieding behalve “dat komt allemaal echt wel goed, jong” :-)

  24. Mira

    Niet zo zeer voor de verhuisdag zelf, maar wij hebben onze post laten doorsturen. Het kostte toen 25€ ofzo, maar zo zagen we elke dag na de verhuis aan welke instanties/bedrijven we onze adreswijziging nog moesten doorgeven. Dan 1x per week even tijd maken om dat te doen, ipv iedereen op voorhand te moeten verwittigen (en misschien teveel privé prijs te geven).
    En als ik het ooit opnieuw doe: Op de dag zelf zou ik ook graag coördinator zijn op de nieuwe plek en een echt organisatietalent (dus niet mijn lief) op de oude plek. Want toen ik ons huisje binnenkwam na veel gedirigeer in ons appartementje, stond er 3dozen hoog alles gestapeld in het midden van de woonkamer. Met natuurlijk alles wat we direct nodig hadden en alle breekbare dingen onderaan! Ondanks massa’s duidelijke opschriften. Reactie van de familie: “ja seg, we hebben niet gelezen hoor, gewoon alles binnen gezet”. Ik kon wel huilen…
    Voor de rest: relativeren dus, en mild zijn voor jezelf! Je kan niet op 2 plaatsen tegelijk zijn en perfect bestaat ook hierbij niet. Er zijn altijd dingen die je achteraf anders zou doen…die kan je dan bloggen én later doorgeven aan de kinderen 🙂
    Ook nog: het komt allemaal goed en alle ‘eerste keren’ (eerste zonsondergang! Eerste BBQ! Eerste feestje! Eerste blogpost!) vanuit jullie nieuwe stek geeft zo een boost. Echt.

  25. Bij ons geen verhuis, maar een verbouwing. Dus dat wordt ook een half huis inpakken. Ik hoor altijd dat je per persoon een valies moet klaarmaken, zodat je de eerste dagen geen essentiële dingen moet gaan zoeken in dozen. Voor de kinderen zou ik daar zeker ook hun lievelingsspeelgoed in steken. Succes!

  26. Proberen om een aantal dingen voor de verhuis te verhuizen. Bij ons de keuken en de badkamer. Alles keukengerei zat de dag van de verhuis al op zijn plaats in de keuken en idem voor de badkamer. Twee essentiële ruimtes die al in orde waren, dat scheelde op die hectische dag.

  27. Nathalie

    Een vriend of vriendin vragen om ’s middags voor eten te zorgen. Dan moet je daar zelf geen tijd voor vrijmaken. En heel belangrijk: je verhuizers/helpers instrueren om als allereerste de slaapkamers in orde te maken: bedden in elkaar steken en opmaken, nachtkastje/lampje erbij, boek, knuffels… Want ’s avonds ben je piepedood en als je je dan in een (toch al min of meer) aantrekkelijke kamer kan terugtrekken, geloof me, da’s heel veel waard.
    Al de rest komt ook in orde!

  28. – uw minimaliseerspel nog eens spelen :-)
    – toch nog zeker genoeg dozen voorzien
    – potjes voorzien voor alle vijzen van meubels die je uiteendraait en die ook duidelijk markeren van welk meubel
    – wc papier voorzien in uw nieuwe huis
    – blijven ademen, komt allemaal goed

  29. Katrien

    Wij hebben indertijd een heel vlotte verhuis gehad. Wat we onder andere gedaan hebben dat nog niet genoemd lijkt te zijn: van zodra het mogelijk was namen we iedere keer dat we naar ons nieuwe huis gingen al spullen mee. Dozen met boeken, dozen met keukengerief….op de dag zelf zijn we na de middag begonnen en tegen 18u was de vloer gedweild en zaten we met alle verhuisvrienden spaghetti te eten! We hadden nog geen kinderen maar ik was zwanger! We hadden Wel een hoop vrienden en mijn ouders die ons die namiddag geholpen hebben

  30. Transportbouten voor de wasmachine. Dat zou ik nu eens echt niet vergeten sé. Nadat we een eerste wasmachine kochten en ons maanden afvroegen waarom dat ging zo hevig te keer ging… De vraag is alleen: waar liggen die?

  31. Isabelle DC

    Ik ben de afgelopen 15 jaar om de 3 jaar verhuisd. Ik ben er wel effe klaar mee nu, al heb ik er niks ernstigs aan overgehouden, behalve een bijna gebroken rug ;-)
    Mijn tips:
    1. Probeer zoveel mogelijk NIET mee te nemen: dingen die ooit een sentimentele waarde hadden, maar allang niet meer, kleren die je toch niet meer draagt, boeken die je niet goed vond, vervallen droge voeding, etc etc… Vuilzakken & kringloop!
    2. Laat iemand anders het naar de kringloop brengen.
    3. Op tijd bananendozen verzamelen. Je hebt er altijd meer nodig dan je denkt. Nog beter dan de Colruyt kan je hiervoor pasverhuisen aanspreken. Die weten toch niet wat ermee gedaan en brengen ze graag zelf om ervan af te zijn!
    4. Dozen inladen volgens de logica van het nieuwe huis: dus niet zoals het nu per kamer staat, maar hoe je het in gedachten hebt per kamer in het nieuwe huis.
    5. Go easy met de dozen met boeken. Echt, die zijn te zwaar.
    6. Zorg ervoor dat je na de verhuis ergens kan gaan eten, bij mensen die je niet lastigvallen met vragen of advies.
    7. Laat de kindjes gaan logeren de dag voor, op en na de verhuis. Als het kan zelfs langer – tenzij je kinderen groot genoeg zijn om te helpen of course.

    En vooral: voorzichtig met je rug!!

    Succes, komt allemaal goed. We’ve all been there :-) En wenen doet af en toe deugd hè!

  32. Klara

    Alles van iedereen hierboven
    + stop dekens, kleren, jassen, knuffels… in vacuumzakken
    + vul dozen met boeken maar half vol en vul ze verder op met licht spul zoals sjaals, knuffels, … (als die niet in uw vacuumzakken zitten natuurlijk ;o)
    + hou wat servies, poetsgerief en wc-papier on-ingepakt apart in het oude huis zolang je er nog woont

  33. Kathleen

    Vorige zomer de 2 zonen helpen verhuizen! De jongste van zijn studentenkot naar een appartement en dat viel goed mee!
    Maar de oudste verhuisde van een restaurant met privewoning naar een ander hotel-restaurant🙃 Ik weet niet als daar tips voor bestaan! Het was hard labeur !! En de baby van 8 maanden verhuisde uiteraard ook mee😉 Maar alles raakte op zijn plaats!
    Veel succes met de verhuis!

  34. Eef

    Een goeie tip: bananendozen, veel bananendozen!
    Vanaf je er eentje vult, goed op noteren in welke kamer/ruimte die moet komen (kan je tijdens de verhuis makkelijk delegeren: dat naar die plaats, enzovoort…). Ook alles nu al inpakken wat je niet meer echt nodig hebt (genre: ovenschotels, winterkleding, extra overtrekken van bedden, …). Zet ook een doos klaar van dingen die kapot zijn en weg moeten en ook een doos voor dingen die naar de kringloopwinkel of naar vrienden of familie mag gaan. Wij zijn net verhuisd en dat ging helemaal prima! Ondanks de schrik op voorhand (ik was nog nooit echt verhuisd daarvoor, aaah). Succes! (Hier wel geen twee kindjes, wel twee poezen, zelfs die verhuizen viel heel goed mee maar daar ben je natuurlijk niet veel mee :)).

  35. “Bij D. hebben ze een rotte poes“. Ik veronderstel een rosse. Ik hoop een rosse. “Schitterend! :-)

  36. piekep

    ik lees allemaal hele goede tips, maar ik ben zelf onlangs verhuisd zonder al deze fantastische ideeen en dat ging ook prima. tanden op elkaar, niet te snel en teveel willen en alles komt goed.

  37. Helemaal geen tips hier. Ik ben van het type dat 2 dagen voor de effectieve verhuisdatum alles lukraak in dozen begint te flikkeren en dan, als alles op de eindbestemming is gekomen, wel ziet wat waar moet. En ik ben al een stuk of 6 keer verhuisd :D
    Komt dus allemaal goed, jongske ;)

  38. Gerty

    Iets over verhuizen met kinderen: 1 goed herkenbare doos per kamer met alle hoogstdringende spullen per kamer… Ik zeg maar tutjes, knuffels en dekentjes voor de kleinste. Wat klein speelgoed en reservekledij voor de oudste. Bestek, een paar borden en een paar glazen voor de keuken etc. Maar voor de rest zou ik niet te veel stressen, dat geraakt uiteindelijk allemaal wel op bestemming ;-) succes!

  39. Viviane

    Maak een grote tas / valies klaar met alles wat je zou meenemen voor een lang weekend: kleren, ondergoed, pijama, toiletgerief, sleffers en schoenen, wc papier, een paar handdoeken en keukenhanddoeken, medicatie voor minstens een week, en dan een paar essentials zoals koffie, een beetje bestek, ontbijtkoeken. Ik steek in die tas ook alle vijzen van alle kasten, netjes per kast / bed in een diepvrieszakje met labeltje. Steek die tas in je eigen auto, dan kan ze al zeker niet ergens onder / achter verdwijnen op een onlogische plaats :-) (zo van : ach ja, ik dacht dat die op zolder / in de kelder moest). Succes en gelijk gij georganiseerd zijt – mèt coach en al – komt dat zeker goed

  40. Wij verhuisden toen onze kinderen 3 en 5 waren. We lazen ruim vooraf al een paar keer ‘Kaatje verhuist’ bij het slapengaan om hen een beetje voor te bereiden op wat ging komen. Er zijn vast nog wel leuke boeken in het thema te vinden in de bib. Hen elk een eigen doos laten inpakken die dan ook echt mee gaat op de dag van de verhuis en deze in hun eigen kamer laten uitpakken vond ik ook een fijne tip. Heel veel inpakplezier en je bij alles afvragen ‘word ik hier blij van?’ vóór het in de doos gaat. Zalig zo’n nieuw begin!

  41. Wij hadden een binnen- en een buitenteam. Buitenteam reed over en weer met de camionette en laadde de dozen in en uit, binnenteam bracht alles in ons nieuw huis naar de juiste kamers en monteerde meubels.
    Iemand die voor broodjes en koffie zorgt, da’s ook heel aangenaam.
    Succes!

  42. Als je iemand kent die in de verpleegsector werkt dan kan je achter baxterdozen vragen. Die zijn minder groot als bananendozen en kan je dus niet snel overladen. (Een bananendoos vol boeken weegt blijkbaar belachelijk zwaar. Gelukkig was ik degene die ze mocht vullen en lossen zonder ze te moeten dragen). Zelf vond ik het ook handig om zaken die je een paar weken kan missen al beetje bij beetje te verhuizen. Op die manier bleef enkel het hoogstnodige en de meeste meubels in ons oude huis tot de verhuisdag. Waardoor er op die dag nog voldoende tijd overbleef om alle meubels terug in elkaar te steken en te vullen.

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>