Waarom ik in 2017 niet meer met bedrijven ga samenwerken

geencommercieledealsblogDe eerste keer dat iemand mij een stofzuiger opstuurde in ruil voor een blogpost keek ik mijn ogen uit. Ik wist oprecht niet wat me overkwam. Een stofzuiger van vierhonderd euro? En ik kreeg die gewoon? In ruil voor een stukje op mijn blog? What in the blue hell. Daarna volgden de manden met Belgische kazen, de boeken, de dozen met eten voor een week, de flessen sterke drank. Later ook de vakanties en weekendjes weg, en toen baarde ik een kind en had ik daar geen tijd meer voor maar had ik zonder dat ik het doorhad een ander segment aangeboord. Speelgoed, pampers, kinderboeken, ik heb de dozen allemaal gretig aangenomen en schreef twee jaar geleden nog in mijn Blogboek hoe leutig dat toch allemaal kon zijn. Elke dag kerstmis, dat bloggen. En toen had ik die mail nog niet eens gekregen van een bedrijf dat kattenvoer maakte met het voorstel om een kitten in huis te nemen, compleet met krabpaal en eten en alles voor een jaar, in ruil voor vier blogposts waaronder “de eerste kerstmis met jouw kitten”. I kitten you not. Badum tss.

Ik voelde het al een tijdje, dat de stemming in mijn hoofd zwaar aan het omslaan was. Ik voelde het toen ik steeds meer bloggers begon te ontvolgen omdat ik tussen de commercie de echte verhalen niet meer kon vinden. De verhalen waarvoor ik hen was beginnen volgen. Niet de reviews van glutenvrije koekjes, de teksten vol overgenomen zinnen vanop verpakkingen van beautyproducten, de paragrafen over de geweldige absorptiegraad van een nieuwe soort pampers.  Ik merkte het toen ik het commerciële luik van het nieuwe Blogboek (uit in maart 2017! KOOP HET!) aan het schrijven was: twee jaar geleden vond ik het nog leutig, dat een blogger soms eens een haardroger kreeg. Nu denk ik vooral: bleh. Daar gaat het niet over. Daar ging het eigenlijk ook nooit over. Niet over persdagen en reviews en sponsordeals. Niet over gratis reiskoffers en winterbanden. Het ging over ons. Onze verhalen, onze authentieke stem.

En neen, ik weet het, ik was mijn handen zelf absoluut niet in onschuld. Ik heb altijd geprobeerd om voorzichtig te blijven, denk ik, maar ik zal zeker ook inschattingsfouten gemaakt hebben. Dat hoort er volgens mij ook bij. Soms heb ik gedacht dat ik eens een bannertje in mijn zijbalk had moeten laten draaien om te laten zien op hoeveel zaken ik al neen heb gezegd in vergelijking met op hoeveel ja. Maar tegelijk maakt het niet uit. Ik heb soms dingen geprobeerd en er kwamen al eens mooie samenwerkingen uit, en ik heb van weinig dingen echt spijt, maar eerlijk? Dat zijn niet de zaken waar ik aan terugdenk als mensen me vragen naar het mooiste dat bloggen mij heeft opgeleverd. Of het zouden de vakanties moeten zijn, die waren wel heel fijn. Maar ik word toch nog altijd warmer van de connecties. De lezers die me door de jaren hebben bedankt, via een mailtje, of persoonlijk, op een straathoek nadat ze me hadden herkend en me “gewoon moesten komen merci zeggen voor alles”. Dat was fantastisch. Daar verbleekten de deals altijd zo snel bij.

Ik heb het gevoel dat er veel kapot aan het gaan is. Niet enkel door bedrijven die bloggers bombarderen met dingen, maar net zo goed door bloggers die hun grenzen niet bewaren en alles doen voor freebies. Die duidelijk besloten hebben om full force te gaan in de commercie, los van wat hun lezers daarvan denken. Dat gaat niet blijven duren. Dat hoorde ik bij zo goed als iedereen die ik de afgelopen weken ging interviewen voor mijn boek. Dat er aan veel zaken zo’n wrange nasmaak zit. Dat bepaalde bloggers soms bijna niks meer durven schrijven over iets waar ze enthousiast over zijn omdat het al heel snel ruikt naar nog maar eens commerce.

En dus is het voor mij gedaan met de deals.

Er zullen daardoor aan beide kanten wat offers gebracht worden, natuurlijk. Ik die mijn vakanties weer uit eigen zak zal betalen (en dus gewoon thuis ga blijven want een pokkeduur huis aan het bouwen), jullie die niet meer hier moeten zijn voor een pakketje kinderboeken of een fotokalender. Ik hoop wel dat jullie in ruil een blogger terugkrijgen die als ze eens tien minuten tijd heeft niet moet zitten zoeken welke links ze weer moest integreren om een commerciële deal na te komen. Een blogger die in 2017 alvast niet geweldig veel tijd moet steken in nadenken of ze ergens wel of niet op zal ingaan. Omdat het standaard niet wordt. En dat op dit moment als een gigantische last voelt die van haar schouders afvalt. Weer gewoon bloggen en verhaaltjes vertellen, jongens, hoe cool zou het zijn? Zie het als een eindejaarscadeautje from me to you.

Fijne feesten!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Reacties

  1. Zelf ben ik ook een blogger, geen grote vis, maar gewoon mezelf. Ook ik schrijf over dingen die ik ontvang, maar ben er enorm selectief in.
    Maar weet je.. De blogposts die ik het liefst van allemaal lees, zijn persoonlijke verhalen, met een leutige insteek, zoals jouw blog :)

  2. Annelies

    Ik ben echt blij. Om eerlijk te zijn lees ik zulke blogposts nooit, en blogs die volstaan met gesponsorde posts ontvolg ik steevast. Het interesseert me gewoon niet echt. Wie leest nu graag reclame? Ik denk ook niet dat het de populariteit van bloggers vergroot: het creëert jaloezie en een enorme kloof tussen lezer en blogger. Je ziet soms Amerikaanse bloggers die echt een luxeleven opbouwen dankzij alles wat ze krijgen en dan doen alsof dat ook haalbaar is voor elke gemiddelde lezer…
    Ik begrijp wel dat bloggers vinden dat er iets van compensatie tegenover hun werk moet staan, maar ik zou dan eigenlijk nog meer begrip hebben voor reclamebanners, want dat is nu eenmaal hoe het internet werkt, maar misschien valt daar in België helemaal niet veel mee te verdienen? geen idee. In elk geval, ik lees je blog supergraag! Schouderklopjes overal!

  3. Ik blijf lezen, want die verhalen op blogs dat is voor mij de absolute kern.
    Moedig, maar een heel mooi besluit. Ik was hier al veel en dat zal dus niet veranderen.

  4. Leuk om dit te lezen. Ik ben zelf maar een kleine blogger in mamablog land. Ik word overstelpt door aanvragen waar ik toegegeven ook regelmatig gebruik van maak. Maar onlangs mezelf kritisch in vraag gesteld en ja ik wens nog samenwerkingen te doen maar enkel als ik een verhaal kan brengen waarbij dat specifiek item past, niet enkel en alleen meer over een item. De artikels over opvoeden, over ons gezin en over mijn struggelingen en mooie momenten werken het best. En zo nu en dan ben ik zooo enthousiast over een merk, dat ik het gewoon deel en braaf in de winkel koop, mijn persoonlijke ervaring. Fijne feesten

  5. Mooi gezegd! De authenticiteit van jouw blog is ook echt iets dat ik bij andere blogs soms mis. Ik ben zelf vorig jaar beginnen bloggen (maar nu ligt het even stil, wegens er gewoon geen tijd meer voor vinden) en eerlijk gezegd irriteerde het mij ook soms wel om bij een aantal bloggers steeds foto’s op Instagram of Posts te zien met weer eens iets dat ze mochten proberen of testen. Soms kreeg je 3 blogposts van 3 bloggers over hetzelfde product op 1 week. Ik vind het wel waardevol om iemands ervaring te lezen op een blog, waardevoller dan beoordelingen op internet, maar ik vind het raar dat elke ervaring tegenwoordig precies gekoppeld moet zijn aan een gratis product. Anderzijds vind ik het soms ook wel jammer dat het steeds dezelfde zijn, blijkbaar moet je vooral ook connecties hebben en gaat het niet altijd over de kwaliteit van de blog (daarmee bedoel ik niet die van jou om duidelijk te zijn). Ik vraag me wel af hoe je dat dan aanpakt concreet? Als je volgende keer een stapel boeken of stiften voor Dexter in je bus krijgt, geef je dan aan dat het heel fijn is maar dat er niks van op je blog zal verschijnen? Lijkt me heel moeilijk. Ik vind jouw pleidooi alvast super, echt waar!

  6. Haha, terwijl ik het las dacht ik hear hear… Lees ik al een identieke reactie.
    Ik ben ook een lezer die massaal ontvolgd omdat de kern van veel blogs verloren gaat in de massa aan reclame. Ik ben het behoorlijk beu. Wat niet wegneemt dat ik het wel ok vind als iemand heel bezield schrijft over een artikel dat hem/haar het leven makkelijker maakte. Zo heb ik bvb door jouw blogpost een kindle ereader gekocht, maar dat was volgens mij niet zozeer gesponsord. Ik krijg echt het sch*** van de 100 blogs die dezelfde tandenborstel promoten, tegenwoordig is het al stabilo dat de klok slaat,… Als je dat 1 maal ziet verschijnen denk je nog niks, na 4 blogs ben je ’t hartsgrondig beu.

  7. Marjolijn

    Spot on!

    Al steun ik je ook als je een gratis congé aanpakt, een huis bouwen is stresserend, duur, belastend op alle vlakken, een gratis verlofke kan dan wel deugd doen ;)

    Fijne feesten!

  8. Mooi voornemen! Zelf ben ik maar een kleine blogger en kreeg letterlijk nog nooit iets toegestuurd om te reviewen, maar deze week verschijnt een post over de yogalessen die ik volg en ik ben nu al bang dat mensen gaan denken dat het gesponsord is. Enkel en alleen omdat meer dan de helft van de bloggers die ik ooit volgde tegenwoordig constant betaalde content plaatst…

  9. Super! Jouw authenticiteit is wat jouw blog zo verademend uniek maakt. Blij dat je daar terug full force voor gaat! Al moet ik zeggen dat ik er me bij jou nooit aan gestoord heb. Het lag er altijd wel genoeg op, als het promo was. En het was altijd omgeven door genoeg Lillith, waardoor het toch fijn lezen bleef! Enfin, ik lees je. Hier. Of op papier! En inderdaad, al die promoblogs gaan niet blijven duren. Dat gaat zijn zoals met die reclame op tv: we gaan dat ‘doorscrollen’ :-) groetjes, Ann

  10. Exact verwoord zoals ik het voel. Dank je voor de juiste woorden.
    De meest persoonlijke, authentieke blogposts scoren inderdaad bij mijn lezers het best.
    En toch voel ik het meeste druk door die andere gesponsorde posts… wtf am i doing ;)

  11. Michel Beyaert

    We zijn met het werk bezig voor een universiteit, om hun eigen data te delen met anderen. En daarvoor doe ik wat studeerwerk, ondermeer over standaards om open data te delen. Tim Berners-Lee (den dienen heeft dus gans dit internet zitten bedenken, hoe zot kan een mens zijn!) pleitte in de jaren negentig voor het internet om openlijk informatie te delen met elkaar. Zonder reclame. En eigenlijk feitelijk is dat het mooie eraan: zaken met elkaar delen.

    En dat is waarom ik hier zo graag kom lezen. Dingen lezen die herkenbaar zijn. Menselijke dingen uit het leven, met fouten en gloriemomenten en al. Trots zijn op iemand die je maar 1 keer ontmoette, maar toch haar eigen huis gaat neerpoten. Jaloers zijn op een blond ventje dat al zijn autoots open zet zoals ik vroeger deed. Genieten van een palmboompje dat zit te schommelen in een wipperke. Iemand zien die openlijk durft te zeggen dat het niet meer gaat, en daar ook hulp voor zoekt.

    Mijn terugtrekkende haarlijn heeft geen boodschap meer aan een haardroger van 10.000 Watt, pampers zijn soms confronterende dan ik durf toegeven aan mezelve, en ik ben een tsjaffeleir wat eten betreft. Maar de echte verhalen, die lees ik graag.

    Misschien moeten we marketeers een reclametaks laten betalen, want ze maken echt wel heel veel kapot …

  12. Ik vind dat een heel moedige beslissing van jou, zeker als je optelt wat je daarmee opgeeft, maar ik vind het fantastisch dat je die keuze maakt. Ik vind het ook niet leuk om voortdurend gesponsorde blogposts te lezen op andere blogs, zeker als ze zich er dan ook nog behoorlijk snel vanaf maken: vijf foto’s en één alinea over hoe geweldig product X wel niet is en klaar! Anderzijds lees ik wel graag de eerlijke meningen van bloggers over producten of diensten, maar het wordt te moeilijk om het onderscheid te maken.
    Ik blog zelf ongeveer vijf jaar, maar ik word zo goed als nooit benaderd voor zulke deals en soms steekt dat zelfs, eerlijk gezegd: waarom is mijn blog niet goed genoeg? Voordeel is dat ik zelf zelden moet nadenken of ik op een deal inga of niet. ;-)

  13. Op jouw blog heb ik me nog nooit geërgerd, maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
    Authenticiteit is zowat het belangrijkste van een blog(ger).
    Ik denk dat het kan in combinatie met sponsoring, maar het is inderdaad niet evident.
    Als het dan een zware opdracht wordt om er iets leuks over te schrijven, dat kan niet de bedoeling zijn, hé!

  14. lilith leerde haar volk maar weer eens bloggen :-) ik zat er zo op te wachten dat iemand dit eens zou schrijven. ik had verdomme moeten dat gij het zou zijn :-) who else bij god? rock on ieper.

  15. Ik neem zo’n blogposts altijd met een korrel zout. Leuk om te lezen maar het zal bij mij toch niet bereiken dat ik ineens dat product zal kopen. Zelf krijg ik geen aanvragen op een enkel boek na (boekenblog tja), dat ik absoluut eerlijk een score en review geef. Ik voel daar ook geen verplichting om het beter voor te stellen dan het is. Ik zal geen tweede boek ontvangen maar als t toch niet zo denderend is, is het toch niet erg :-).

  16. Wijze woorden alweer. Ik heb de afgelopen jaren verschillende bloggers ontvolgd, omdat ik de authenticiteit niet meer zag tussen de gesponsorde content, maar bij jou ben ik blijven komen. Jij kon het altijd wonderwel combineren. Of ik vond hier genoeg persoonlijke verhalen en wijze inzichten om de rest te overstemmen, dat kan ook.
    Ik ben blij met je beslissing en met deze blogpost. Ik heb de indruk dat het bij wel meer bloggers wringt, maar dat het bij velen bij twijfels blijft. Dank voor mensen die wel knopen doorhakken en daar ook eerlijk over communiceren.

  17. Oh, wat lees ik dit graag! Ik wens je een heel mooi niet-commercieel jaar, vol met van die prachtige blogverhalen! You rock!

  18. Hoewel ik me nooit gestoord heb aan de commercie in je blogposts (ik lees ze altijd graag), vind ik het een moedig besluit. Fijne Kerstdagen en het beste voor 2017!

  19. Ik heb op zich geen probleem met wat gesponserde berichten, zolang ook die op zijn minst een beetje authenticiteit uitstralen én dat soort berichten niet de hoofdmoot van een blog vormt. Jij, maar ook vb. Kathleen van Verbeelding, doen dat goed: er verschijnt al eens iets gesponsord, maar ik heb nog altijd het gevoel dat ik jullie lees i.p.v. een bedrijfswebsite :-)
    In alle geval, geniet van een jaar vol rust omdat je op alles gewoon nee kan zeggen! En ik prijs mij gelukkig dat mijn blogje te klein is om aanbiedingen te krijgen en daar dus te moeten over nadenken :-)

  20. En zeggen dat de meesten mij zot verklaren als ik al jaren zeg dat ik geen reclame wil op mijn blog, ondanks het aanbod. Dan maar véél minder lezers en véél minder hippe blog, maar wel iets van mezelf. Ik erger me trouwens ook aan al die bloggers die plots bijna een uniek leven hebben, met dezelfde maaltijden, dezelfde interieurs, dezelfde quotes, dezelfde kleding,….Bweurk, eenheidsworst is nooit mijn ding geweest. Hoera voor je blogpost dus!
    *al moet ik toegeven dat gratis vakanties wel aantrekkelijk lijken (hihi)

  21. Verfrissend om te lezen. Ook ik worstel momenteel met hoe ik “samenwerkingen” moet aanpakken. Ik denk dat ik altijd al vrij selectief was, maar ik wil het in 2017 nog meer zijn. Enkel zaken aannemen waar ik 100% achtersta, en die 100% bij mijn blog passen. En eerlijk: dat zijn er niet veel.
    Zoals hierboven gezegd: ik heb me op jouw blog nooit gestoord aan de “gesponsorde” posts, omdat ze met voldoende “jou” omgeven waren. Maar volledige commerciële blogs: ik zie er het nut niet van in. Mensen lezen blogs net voor de authenticiteit. Als die verloren gaat, blijft er niet veel over…

  22. Marlies

    ik kan dit alleen maar toejuichen! Hoe objectief kan je zijn als je ervoor in betaald wordt (al is het dan in natura). Ik heb me nooit gestoord aan jouw blog, maar het was met wel opgevallen dat veel andere blogs die goed waren begonnen, intussen enkel nog gesponsorde berichten verspreiden. En daar kan ik me vreselijk aan storen (hoewel ik dat van mezelf niet mag, want als het me stoort, kan ik toch gewoon ook niet lezen). Dus ik ben blij met je besluit, en hoop dat er nog velen zullen volgen! fijne feestdagen!

  23. Een wijze beslissing. De evolutie gaat nochtans altijd maar meer richting meer sponsoring en reclame. Ik zie het bij de foodblogs ook. Maar hoe authentiek ben je nog als de helft van je posts op aanvraag gemaakt is? Je zou dan nog kunnen argumenteren dat het creativiteit vraagt om met bepaalde gesponsorde ingrediënten een recept te verzinnen, maar het ligt er altijd te dik op. In de titel van je post het merk van de boter vermelden? Nee, sorry, daar knap ik op af. Dan kan ik evengoed naar de site van het merk surfen waar ook wel enkele recepten zullen staan.

  24. Mooi voornemen! Ik heb inderdaad ook al blogs ontvolgd die eerst zo leuk en persoonlijk waren, maar die nu verdrinken in gesponsorde posts. Ik ben zelf blijkbaar niet interessant genoeg voor de bedrijven, want ik kreeg nog maar één keer zo een aanvraag. Ik ging erop in, omdat het wel bij mij past, maar eigenlijk zijn dat niet de leukste posts om te schrijven. En om te lezen. Ik ben sowieso iemand die graag reclame maakt als ik overtuigd ben van iets, maar dan doe ik dat uit eigen beweging, niet omdat ik iets in ruil krijg.
    Ik blijf hier alleszins graag lezen en kijk al uit naar de verhalen over de bouw van jullie kleine paleisje en jouw opgroeiende koddigaards!

  25. Groot gelijk! Dat is ook waarom ik vorig jaar een streep radicaal onder mijn vorige blog trok en een nieuwe blog startte op’t gemak met gewoon posts wanneer ik zin, tijd en inspiratie heb over dingen die er toe doen voor mij… nog geen moment spijt van! x

  26. Fijn dat je een beslissing genomen hebt en nog fijner dat er een blog (euh blok) van je schouders valt! Af en toe moet je een nieuwe weg durven inslaan. Dingen loslaten.

    Zelf maak ik dat voornemen niet voor 2017, integendeel. Maar ik blog zoiezo enkel over wat past bij mijn blog én meestal is dat dan ook iets met een persoonlijk verhaal wat er meerwaarde aan geeft. Ik vind dat beide perfect samen kunnen gaan.
    Het hangt er natuurlijk vanaf wat je doel is van je blog. Hoeveel je blogt, 1 gesponserde post op 3 per maand is natuurlijk veel. Als je elke dag blogt kan dat wel wat meer zijn. Er zijn mensen die een (deel) inkomen verdienen met hun blog en er zijn anderen waar het puur een hobby is (welliswaar ook vaak een tijdrovende hobby maar dat kunnen andere hobby’s ook zijn).

  27. Hilde

    Ik vond dat je altijd een goed evenwicht wist te bewaren en ben altijd graag blijven lezen! Maar je raakt wel degelijk een pijnpunt aan dat ik ervaar bij veel andere blogs die ik ooit graag las.
    Wat ik mij afvraag is waarom niet méér Nederlandstalige bloggers inzetten op affiliated links? Want die storen mij totaal niet, zolang ze gekoppeld zijn aan producten die de blogger zélf uitgekozen (en liefst betaald) heeft. Ik vind dat een mooi compromis: ‘return voor de blogger’ (zonder extra kost voor de kooplustige lezer), terwijl de onafhankelijkheid van de mening niet in gedrang komt. Zou de markt hier te klein zijn om dat financieel aantrekkelijk te maken?

  28. Als het met mate is en een product dat me echt interesseert, dan stoort het me op zich niet. Maar er moet een zeker evenwicht zijn natuurlijk. Zelf schrijf ik voornamelijk over persoonlijke dingen en krijg ik ook helemaal geen vragen van bedrijven. Dat is lekker gemakkelijk ;-).

  29. Amen! Ik probeer daar een evenwicht in te vinden. En ik geloof dat 95% van dit jaar uit eigen ervaringen kwam en niet omdat ik ‘betaald’ werd. Ik begrijp je frustraties. Ik ontvolgt niet, maar ik lees die blogs veel minder. Ook zie je overal hetzelfde. Als er een nieuwe film uitis, heeft elke blogger het daarover. Ik lees zeker verder mee.

  30. Sarah T

    Ik zal altijd blijven lezen bij jou. Omdat je erg herkenbare dingen schrijft en ik zo het gevoel krijg niet de enige ‘zot’ te zijn die de dingen zus of zo aanpak. Of waar het soms, ondanks alle goede bedoelingen, eindigt op een zielig hoopje huilende ik.
    En omdat uw kinders ook wel echt belachelijk schattig zijn, dat ook :D

    Blijven gaan!

  31. Geweldig, goed van je! Op zich stoor ik me niet echt aan blogs die gesponsord zijn, maar wel aan het feit dat men er niet 100% eerlijk over is. Iedereen doet wat hij/zij wil, er is duidelijk een grote markt voor, maar kom er dan ook gewoon voor uit en laat mensen niet in de waan want dat heeft er wel voor gezorgd dat iedereen erg wantrouwig wordt als ze iets lezen over een leuke plek of een leuk item, terwijl leuke dingen nét wel gedeeld zouden moeten worden. Tenslotte vraag ik me ook wel af hoe autheniek iemand echt kan zijn als ie om de haverklap spullen aanneemt, ook al zijn ze bewust gekozen en liggen ze in de lijn van wat hij/zij doet… want eerlijk is eerlijk heel veel van die gesponsorde dingen (vakanties, maaltijden, kleren, uitstapjes…) passen echt wel bij iedereen en zouden misschien niet in huis komen of gedaan worden, als ze zelf betaald werden.
    Voor jou in elk geval ook hele fijne feesten!

  32. Schoon en eerlijk! Mijn blogje is waarschijnlijk zo saai en onbekend dat ik nog nooit een aanbieding kreeg. Bij de start van mijn bloemenpluktuin kon ik best wel wat hulp gebruiken en trok ik mijn stoute schoenen aan om enkele bedrijven een mailtje te schrijven. Van geen enkele kreeg ik antwoord en waarschijnlijk werd er nog eens goed om gelachen ook. Maar kom, ik ben fier op het eindresultaat en dat ik het zonder hulp heb gered. Achteraf gezien was het ook een beetje naïef. Het zou voor vele blogs een enorm verschil zijn moesten ze dezelfde beslissing nemen. Instagram is tegenwoordig ook één groot reclameblok geworden. Jammer dus! Maar hé, ondertussen zijn we wel benieuwd naar uw nieuw blogboek!

  33. Sophie

    Helemaal met je eens, ook al sta ik aan ‘de andere kant’. Ik volg veel blogs in onze sector, maar inderdaad, de laatste tijd is het vaak ‘met verwijzing naar’. Blijkbaar is dat heel gewoon geworden om iets te geven en daar een blogpost in de plaats te vragen. Ik doe/durf dat niet goed, dat voelt aan alsof je spontaan een cadeautje geeft en er eentje in de plaats eist :). Ik heb veel liever dat onze dames zo tevreden zijn dat ze er spontaan iets over schrijven. Een verwijzing is dan mooi meegenomen en als dank probeer ik die blogpost zo goed mogelijk bij ons in de kijker te zetten als dank. Bij ons komen ook geregeld blogsters over de vloer en ik geef al wel eens iets gratis of met korting mee (als het al gekozen is), maar dat doe ik dan ook voor goede klanten. Gewoon omdat ik dat leuk vind en uit appreciatie…
    In ieder geval, goede keuze, ik zal je met veel plezier blijven lezen :)

  34. Het is inderdaad een overweging! :) Ik ben terug met een blog begonnen omdat ik het schrijven miste. Omdat ik graag dingen deel waar ik mee bezig ben. Ik heb ook al gemerkt dat ik sommige dingen kocht en daarover blogde, omdat ik er zo gek van was, terwijl andere bloggers net datgene ‘gratis’ kregen.

    Als het past, dan schrijf ik er graag over. Of producten die ik sowieso al kocht … maar het zijn er niet veel. Dus hoef ik die keuze niet te maken … gewoon lekker mezelf zijn. En wie weet is daar dan eens iemand in geïnteresseerd ;)

    Benieuwd naar het vervolg op je eerste boek, trouwens :D

  35. Ik val hier uit de lucht. Bij de blogs die ik volg, heb ik dat nog nooit gemerkt – behalve bij de jouwe dus 😉 . Zelf ben ik nog maar 1 keer benaderd en dat was door een Nederlandse tv zender voor een interview dat ik geweigerd heb. Ik wil vrij bloggen.

  36. ik heb nog maar 1 aanbod gehad waar we op ingegaan zijn. dat was fotokaartjes maken, omdat we dat beiden wel leuk vonden en het is iets dat vooral mijn medeblogger sowieso regelmatig doet dus zij kon echt vergelijken en iets zinnig schrijven.
    Voor de rest schrijf ik regelmatig over producten maar dat zijn dan gewoon mijn eigen aankopen waar ik blij mee ben, zoals bepaald speelgoed of kookgerei. maar daar wil niemand me voor vergoeden en de merken weten zelfs niet dat ik over hen schrijf (aloewel ik de link wel vermeld – dat vind ik wel netjes). voorbeeldjes zijn mijn crockpot of dochterliefs loopfietsje, of tupperware (jaja, tupperfan… mijn portefeuille is daar niet altijd even blij mee maar mijn gadget geek-side wel)
    ik vind het ook niet zo erg om gesponsorde posts te lezen maar dan met mate. er zijn blogs waar 3/4 van de posts bestaat uit gesponsorde reviews en persberichten, daar kijk ik na verloop van tijd niet meer naar…

  37. Ik heb dit jaar bijvoorbeeld het aanbod gekregen om te schrijven over een gsm-oplader. Ja, echt. Dat kan ik niet, dat interesseert me voor geen meter… vriendelijk bedankt dus :)

  38. Good for you! Groot gelijk, het gaat om je verhalen en vertelsels (die ik graag volg en erg inspirerend vindt). Niks commercie, gewoon uit het hart. En mocht je nog eens een product zelf gekocht hebben, het staat je vrij om daarover natuurlijk wel te schrijven als je het echt oprecht wil delen. Maar je bent er dan wel volledig vrij in.
    Zet ‘m op, ik kijk uit naar je Blogboek nieuwe editie, want dat was mijn zetje over de rand om te gaan bloggen.

  39. sophie

    Hallefuckinglujah… Ik, en vele anderen met mij denk ik, heb het zo gehad met die doorzichtige posts waarvan je al na zin één weet ‘allez, ze heeft een paar schoenen/sjakos/restaurantbon/….’ gekregen. Trop is trop en het is, op heel veel plekken, echt trop. Onlangs sprak ik iemand die een heel toffe speelgoedwebwinkel heeft, een bekende blogster had hem gecontacteerd omdat ze niet meer met een bekende keten wilde samenwerken maar dus wel zijn speelgoed wou krijgen. Letterlijk ‘krijgen’. Die mens was oprecht content. En ik dacht alleen maar ‘hoe fout is dit’. Want je kunt toch ook gewoon iets kopen en daarover bloggen als je blij bent? Soit, ik ben benieuwd hoe al die blogkinderen die jarenlang wekelijks mogen opdragen voor ‘spontane’ gezinsfoto’s met hun nieuwe outfits en speelgoed zullen uitgroeien…. (en dan heb ik het niet over jouw kroost, voor alle duidelijkheid) #stellakids #whocares?!

  40. Ik ga dit binnenkort nog eens teruglezen, als ik er zelf ook nog eens heb over nagedacht. Ik ben nog nooit betaald geweest voor mijn schrijfsels, maar in tijden van uitputtingsdepressie en al jaren rondlopen met het idee om iets in bijberoep te doen ben ik zelf momenteel eigenlijk in de richting aan het evolueren van ‘ik wil wel wat verdienen met iets wat ik graag doe want als ik zo blijf voortgaan ga ik crashen en blijven crashen’ en bloggen maakt deel uit van de dingen die ik supergraag doe. Niet dat ik me ooit wil laten betalen door Coca Cola of Pampers ofzo (dan zou ik mezelf verloochenen en dus ook crashen), maar ik wil wel proberen iets te vinden dat werkt, voor mij en voor de lezers.

  41. Wat een goed artikel en mooi voornemen. Ik ben heel erg selectief geworden in samenwerkingen en probeer het altijd dicht bij mezelf te houden. Ik volg inderdaad een paar blogs niet meer, aangezien het meer en meer om de winacties/commercie gaat.. Er komt over een aantal weken een post online naar bedrijven toe.

  42. Zelf ben ik maar een kleine blogger die zo’n mailtje nog nooit kreeg. Ik weet dus niet hoe ik zou reageren. Ik denk dat ik het enkel zou doen als het iets kleinschalig is om bvb erna lokale winkel wat publiciteit te geven, niet voor ketens.
    Verder ben ik inderdaad al blogs beginnen skippen hierdoor.

    Ik blijf zeker hier lezen

  43. Ook ik snap je helemaal, heb er eigenlijk wel heel erg respect voor dat je dit beslist. Al die gratis dingen zijn ook wel erg verleidelijk! Ik doe ook minimaal aan samenwerkingen. Maarr bijv. mocht je nog eens een vakantie gesponsord krijgen, dan kan je dat wat mij betreft best aannemen. Gek toch als je het niet doet. Heerlijk juist ook voor de kids. Als je maar niet over elk klein klote dingetje schrijft dat het zóó amazing is, want dat is idd erg irritant ;-)

  44. Mooi voornemen! Dat zijn ook de verhalen die ik het liefste lees. En wat??? Een kitten aangeboden gekregen. Ik dacht zelfs dat dat verboden was in België.

    Ik blog ook soms eens een review (misschien 2 of 3 keer in die 2 jaar) maar ik heb nooit iets gekregen, ik ben gewoon enthousiast dat ik iets suikervrij en vegan gevonden heb.

  45. Ik vind dit supertof van je. Zoals velen hier al zeiden, ik heb bij jou nooit het gevoel gehad dat het erover ging. Er was gesponsorde content, maar dat was even interessant om te lezen als je andere stukken. Ik lees nog een aantal blogs die goed het evenwicht weten te behouden. Die dingen kiezen die bij hun blog passen. Maar evenzeer heb ik dit jaar al heel wat blogs ontvolgd, omdat ik het beu was dat het ene gesponsorde stuk na het andere verscheen. Er is dus idd ergernis. Soms zou ik, zoals Lotte hierboven vertelt, eens graag iets schrijven over een product waar ik erg blij over ben, maar dan heb ik meteen het gevoel dat ik mij ga moeten verantwoorden dat ik dat product niet cadeau gekregen heb. Het gaat me niet tegenhouden, maar ik vind dat wel een jammere zaak. Buiten de twee blogbrunchen en de bijbehorende Danone-potjes heb ik nog nooit iets gekregen. En voor boostyourpositivity kon je jezelf opgeven. Ik ga daar niet onnozel over doen, ik heb gewoon niet genoeg lezers om interessant te zijn voor PR-bedrijven. En ik heb in december nog maar één keer geblogd, dus ik vind dat allemaal heel logisch. Ik schrijf wanneer ik er zin in heb en er tijd en energie voor heb. Het is ook nooit mijn drijfveer geweest om gratis dingen te krijgen. Toegegeven net zoals iedereen zou ik dat ook wel eens plezant vinden, maar het hoeft niet. Je bent een topmadame en ik ga sowieso je steengoede blogposts blijven lezen in 2017, want goede content en verhalen kunnen lezen en nieuwe leuke mensen leren kennen, daar draait het voor mij ook om.

  46. Als ik een product gekregen heb, staat dat altijd duidelijk onder een blogpost. Dat moet sowieso vind ik. Ik vind openheid een must. Authenticiteit is het enige wat werkt op lange termijn. Basta!
    Ik schreef vorige week over ski’s en die heb ik volledig zelf betaald. Maar volgens mij geloven mensen dat op den duur niet meer met de huidig mentaliteit :-(
    You go girl. Happy 2017

  47. Li

    Oef, ik ben echt heel blij, hopelijk volgen velen je. Want daar was het bloggen toch om te doen: verhalen en ervaringen uit het leven, zonder al te veel poespas, liefst wat mooi geschreven. Ik BAAL van al die blogs waar zo goed als geen authenticiteit meer in zit en ik haak compleet af van Blogland…Voordeel is wel: weer meer tijd voor een goed boek :). Gelukkig ben jij er, en ik hoop heel hard dat je een kentering teweeg brengt, zodat wij weer gewone, onnozele, onbezonnen, van enige bijbedoeling gespeende blogposts kunnen lezen!

  48. Viviane

    Mooie beslissing van je maar eerlijk ? Ik heb eigenlijk nooit echt gemerkt dat je producten kreeg en daar dan een review over schreef… De kinderboeken, ja, nu je ’t zegt zie ik het, maar altijd leuk geschreven en dus niet storend :-)

  49. Ach, ja…ik snap het zeker (al vind ik het ook grappig dat dit bericht vlak na de fotokalender-post komt ;-)).
    Ik moet zeggen: bij jou stoorden samenwerkingen me allesbehalve. Het bleven altijd leuke posts, omdat je er transparant over & voorzichtig mee was en duidelijk niet op elk aanbod inging, én ze in je vertrouwde leuke stijl geschreven waren. Dus voor mij moet ge u nu eigenlijk niet inhouden, als het iets betreft waar je echt achterstaat. Wat jij brengt staat ver van wat je hier en daar ziet passeren, echte PR-praatjes in een blogsausje.
    Zelf blog ik maar af en toe en kreeg al zoveel mailtjes, en geef toe: hoe verleidelijk is dat niet. Iedereen krijgt graag cadeautjes. Voor mezelf had ik intussen (na 2 zeer kleine samenwerkingen) uitgemaakt dat het me een beetje vies doet voelen, niet in het minst omdat ik scheve opmerkingen kreeg in mijn eigen vriendengroep. Zelf wil ik vooral niet iets verplicht zijn aan bedrijf X of Y. Maar dat ligt aan mezelf: van zodra ik iets moét, stop ik met het te doen (en ik schrijf nog zo graag!). Al is het makkelijker om nee te zeggen tegen een (ik zeg maar iets) stofzuiger dan tegen een vakantie (ik weet niet of ik daaraan zou kunnen weerstaan!!).
    Wat ik eigenlijk bedoel! Jouw blog staat voor mij sowieso voor authenticiteit. Ik denk dat je meeste lezers ook daarvoor trouw blijven terugkomen. Een leuke samenwerking hier en daar zal ons daar niet van weerhouden. Tenslotte hebben we aan bv. boostyourpositivity allemaal veel gehad! Maar volg gerust je eigen hart, ik begrijp je keuze 100%!

  50. Nog een aanvulling: op zich zouden samenwerkingen perfect moeten kunnen, op een gebalanceerde en genuanceerde manier. Het zijn een beetje de “ik wil gratis dingen krijgen dus ik ga eens een blog beginnen waarop ik over elk minuscuul dingetje rave als was het een Fabergé-ei”/”waar kan ik me bij PR-agencies inschrijven want ik ben vorige week een blog gestart”-types die het een beetje verpesten… vind ik dan.

  51. Een straffe beslissing want ik heb me er hier nooit aan gestoord! Zelf krijg ik soms ook iets maar weeg dat altijd heel erg af. Dus zoveel is er bij mij niet te lezen dat gesponsord is. Soms denk ik wel dat ik het duidelijker moet maken want veel dingen zijn ook niet gesponsord en dan twijfelen mensen daar toch aan. Maar ik snap je wel… ik zie hier en daar blogs opduiken die enkel nog gaan over producten en dingen ze kregen en mogen weggeven. Authenticiteit is daarin echt zoek. Dergelijke blogs lees ik ook niet. Maar blogs die het netjes afwegen, daar ben ik altijd al blijven lezen. Anderzijds mogen bloggers die soms commercieel iets doen daarop niet afgerekend worden want ik zie soms ook de jaloezie van het scherm spatten. En mensen die gewoon een blog starten voor gratis dingen en kansen, tjah… als je er daarmee begint dan blijft dat toch niet duren hé? Want een blog vraagt veel liefde en tijd ;-)

  52. T.

    Het was me nog niet zo heel fel opgevallen, maar ik lees je persoonlijke verhalen het allerliefst, vooral gezin, leven, moeilijkheden , de super menselijke dingen in het leven.

    dus doen wat je voelt wat je moet doen! Ik blijf alvast in 2017 verder lezen, prettige feestdagen voor de ganse blog volgers en je ganse familie.
    T,A&A

  53. Sofie

    Jij hebt de gave van het schrijven waardoor ik gewoon alles graag lees wat hier de revue passeert. Toch vind ik het een moedige beslissing, ook al vond ik dat alles goed in evenwicht zat in tegenstelling tot andere blogs, maar zoals hier reeds geschreven, die sla je gewoon over. Al moet ik toegeven dat iemand die ik goed ken gezwicht was voor jouw stuk over het dino park, dat bleek echter echt een tegenvaller te zijn, zij voelde zich een ‘beetje’ bedot :-). Ik hoop dat jouw voorbeeld toch ook door een deel anderen gevolgd zal worden.

    1. Ai, die was nochtans totaal niet gesponsord, ik vond dat park echt heel leuk en heb alles netjes zelf betaald. Misschien omdat Dexter keihard in de dinofase zat, op dat moment, dat kan. :)

      Even voor de duidelijkheid: als iets gesponsord was heb ik het er altijd bijgezet.

  54. Bij mij draait het allemaal om de balans. Gesponsorde posts kunnen nog steeds interessant zijn wat mij betreft zolang ik de stem van de blogger in kan horen.

    Alleen maar gesponsorde posts vind ik ook niet leuk. Maar een verhouding van 70-30 is voor mij prima.

    Altijd weer leuk om te lezen hoe anderen over dit soort dingen denken.

  55. Ja! Ik heb er bewust voor gekozen om geen gesponsorde blogposts te schrijven. Ik zou het gevoel hebben daarmee een beetje de ziel van mijn blog te verkopen en ik blog niet om er geld of kado’s aan over te houden. Ik erger me al lang aan de toenemende commercialisering van de blogwereld en heb daarom ook een tijd geleden al eens een blogpost geschreven waarom ik daar niet aan wil meedoen. Ik ben erg blij dat jij dat wel deed en er op terugkomt. Ik volg je helemaal: daar gaat het bij bloggen iet om.

  56. Ellen

    Groot gelijk, al vond ik het op jouw blog nooit storend. Maar je maakt de keuze die voor jou juist voelt.
    Ik blijf je blog in ieder geval gewoon lezen volgend jaar. :)

  57. An

    Oh, oprecht superblij! Ik begon echt hard het gevoel te krijgen een beetje eenheidsworst te lezen (dan heb ik het niet over jou specifiek, maar volg een aantal mamabloggers en je komt meermaals soeppakketten van AH en reisjes naar vakantieparken tegen…). Het verbaast me ook dat veel mensen hier zeggen dat het hen niet zo opviel. Jouw content is ook absoluut sterk genoeg om het zonder deals te doen, daarom vond ik het bij jou stiekem extra jammer :). Dus : keigoeie beslissing vind ik. Hoeraaaaa!

  58. Ik erger me ook dood aan dat ophemelen van prullen en diensten die duidelijk in opdracht geschreven zijn. Blij met je voornemen. Veel liever de alledaagse verhaaltjes of je stukjes zoals jouw heerlijke flashback naar het jarentachtigleven in de laatste dSM!

  59. Heerlijk om gewoon lekker vrij te kunnen bloggen. Ik ben ook niet van de reviews. Mij kunnen ze beter geen gratis spullen opsturen, want 99% kans dat ik er geen artikel over schrijf . Fijne feestdagen!

  60. De max, echt. Ik voel me altijd zo’n sukkelblogger omdat ik zo goed als nooit zo’n voorstellen krijg. (maar die paar keer, die op één hand te tellen zijn dat het dan gebeurde voelde het zó tegen mijn systeem dat ik er nooit op in ging) Dus, hulde voor authenticiteit, dat zeg ik.

  61. tine

    Schitterend! Laat ons hopen dat alle mamavanvijfen, mamavanzessen en toffegezinnen en leukewerelden jouw voorbeeld volgen!
    Laat ons weer normale blogs zien die voor iedereen haalbaar zijn!
    Dank uw wel!

  62. Interessante discussie die je aankaart! Ik denk dat veel lezers geen probleem hebben met commerciële deals, als het goed gedaan is natuurlijk. Die goodies zijn geen cadeautjes. Er moet iets tegenover staan en dat moet goed uitgewerkt zijn. Chapeau voor bloggers, persbureaus en bedrijven die een geslaagde deal op touw zetten. Maar het is niet simpel en evenwicht tussen redactionele/commerciële content blijft de toverformule. Dat is al jaren zo in de klassieke media (en ook daar is het telkens weer de balans vinden), maar wellicht moeten veel bloggers nog leren om er beter mee om te gaan. Zeker als het een tussenweg is tussen commerciële en redactionele content. Je hebt van die visueel crispy clean blogs waarvan zowat iedere post bol staat van het product placement. Vooral als daarover niet transparant gecommuniceerd wordt, is dat tenenkrommend. Dan nog liever een rechttoe rechtaan reclamebanner. Zoals je ook aangeeft: dat kan niet zo blijven verdergaan: Te veel commerciële content verpakt in wat dunne “storytelling”. Goede pr-verantwoordelijken en bedrijven beseffen dat ook. Zelf heb ik uit m’n blog nog geen handvol voordelen in natura gehaald, zoals 2 tweedaagse tripjes. Ik stop uren in dit soort blogposts; wil er vooral voor zorgen dat de lezers er iets aan hebben en voel me ook verantwoordelijk tegenover het persbureau en het bedrijf. Ik was er sneller vanaf geweest door het tripje zelf te betalen, maar dat is niet erg. Ik zie het als een bron van frisse inspiratie. Je ontmoet eens andere mensen en komt op onverwachte plaatsen. Maar het blijft natuurlijk wel steeds ieder voorstel afwegen en zoeken hoe je een “collab”, zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, tot een goed einde kan brengen. En dus snap ik zeker je beslissing.

  63. de winterbanden.. dat vond ik er zo over dat ik de blog meteen verwijderde uit mijn feed ..

    een mooi naaistofje daarentegen, met een linkje naar de stoffenwinkel,
    dat vind ik nog kunnen .. maar ik denk dat ieder voor zich de grens moet trekken…
    Ik vind het in ieder geval goed van je !!

    (PS lap zeg.. we hebben net ne puppy.. sponsort er niemand mijn hondenspeelgoed ?
    ik heb nen overload aan übercute puppy foto’s :-p )

  64. Grappig om exact dezelfde gedachte hier terug te vinden als ik zelf had vorige week. Ik heb m’n lijstje met blogs die ik volg ook uitgekuist en exact die blogs eruit gemeten die niets anders doen dan producten promoten. Eerlijk, af en toe werk ik ook eens samen met een bedrijf maar geheel vrijblijvend eigenlijk. Geen strikte deals maar een klein aanbodje waar ik m’n ding mee mag doen en waar ik kritisch over mag zijn. 1% ofzo van m’n blogs is een samenwerking. Voor de rest wil ik vooral kunnen schrijven en geen levend reclamebord zijn. Dus veel respect en bewondering voor je beslissing. Back to basics is af en toe zeker niet slecht. Ik wens je een prachtig 2017!

  65. Ik volg Annemerel.com (NL) die letterlijk leeft van de inkomsten van haar blog. Zij begint een blog met sponsored als dit inderdaad gesponsored is. Je weet het dus vanaf het allereerste woord. Dat vind ik supereerlijk. Eerlijker dan het bv. ‘in de tekst’ of ‘onderaan’ te zetten.
    Ik vind het helemaal kunnen en heb er geen problemen mee. Ik sla ze inderdaad meestal over, maar soms ook niet. Als jij gratis kan reizen of gratis dingen krijgt vind ik dat oké als jij dat oké vindt en er duidelijk in bent (wat je ook bent/was).
    Hier een fan van duidelijkheid. Ik stoor er mij dus totaal niet aan.
    Dus als je morgen DE aanbieding van je leven krijgt, zou ik zeggen : doe maar !

  66. Zij

    Ik ben beginnen bloggen helemaal in het begin (ergens 2003, dacht ik). Later ben ik gestopt en recent terug begonnen. Mijn blog heeft nu niet zoveel volgers meer en zelf volg ik ook nog maar enkele bloggers. Echter de bloggers, die commerciële posts schreven heb ik allemaal ontvolgd. Ik ga lezen omdat ik heel graag lees wat een blogger bezig houdt. Reclame krijg je sowieso al veel te veel voorgeschoteld.
    Een hele wijze beslissing dus ;-)

  67. LV

    Fijn! Deze week op verschillende blogs dezelfde lofzang gelezen over een binnenspeeltuin in A’pen. De eerste keer dacht ik, leuk, daar moeten we ook eens heen. De tweede keer viel mijn frank. Nadat ook een derde blog een soortgelijke tekst schreef over dezelfde speeltuin had ik vooral het gevoel dat het lezen van die blogs tijdsverlies is…
    Ik verkies oprechte artikels.

  68. Elien

    Ik blijf je blog volgen omdat ik enorm veel bewondering heb voor je eerlijkheid…
    Veel herkenbaarheid ook.

  69. Top. Jouw sterke posts zijn helemaal niet de commerciële posts, maar jouw authentieke verhalen en je eerlijkheid over topics die voor andere soms nog teveel in de taboesfeer liggen. Je durft ons doen nadenken en ik volg ook heel graag de verhalen van je mooi gezin (zeker nu we kindjes met zelfde leeftijd hebben).

    Ik heb al bloggers ontvolgd omwille van commerciële posts en bij 1 blogster hang ik al weken in twijfel. Ik volg zoals jij het zegt bloggers omwille van “De verhalen waarvoor ik hen was beginnen volgen” en dat gaat nooit over een goeie wifi versterker in huis, een leuke webshop . Je doet me wel nadenken want ik heb wel al meegedaan aan een wedstrijd bij jou en ook bij een paar anderen…dus in feite loop ik ook mee in de commerciële ratrace. En als ik zie dat er zelfs vakanties , citytrips, Landall weekendjes (goh, zo geloofwaardig als op een paar maanden tijd opeens 10 bloggers allemaal lovend zijn over Landall) uitgedeeld worden, moet ik ook doodeerlijk zijn dat naast mijn ergernis ook een portie jaloesie schuilt. Want mijn blog is te amateuristisch en knullig opgezet om ook maar 1 aanbod te krijgen. Dat is niet erg, behalve zo een weekendje weg….hmm dan zouden mijn principes toch wel pieken als ik zo’n aanbod zou krijgen. Tja.

  70. Hilde

    Heel fijn en moedig besluit! Ik ben niet jaloers op degenen die de freebies krijgen; alleen : ik zal zelf wel uitmaken of ik een product het kopen waard vind of niet. Reclame : je wordt er door overstelpt op internet (en daar niet alleen). Blogs zijn er om op andere manieren geïnspireerd te raken. Keep up the good work, Kelly!

  71. Ik ga nog wel samenwerkingen aan omdat dit een deel is van mijn blog: ik ga op zoek naar leuke musthaves, kidsfashion en hebbedingen en probeer een goede mix te doen van beiden. Ik probeer wel de gekregen dingen zo te verwerken dat het een interessante post wordt om te lezen met tips, uitleg en ervaringen. Maar ik ben ook wel selectiever geworden want zoals je zegt… een doos katteneten… je moet natuurlijk wel trouw blijven aan je niche ;-)

  72. Ik hoorde al vaak over je blog, maar volgde hem eigenlijk nog niet. Toevallig kwam deze blogpost een paar dagen geleden ter sprake tijdens de lunch met een vriendin en dacht ik: “Nu moet ik dat toch eens deftig uitchecken!”
    Ik denk dat ik blijf hangen :-)

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>