Lilith haat de aldi

Ik wilde hier heel graag een mooie link plaatsen naar het blije stukje dat Youri ooit schreef over de nieuwe aldi-kassa’s. Dat zou leuk zijn geweest. Een beetje nostalgie enzo. Het probleem is dat ik er gewoon te f*cking opgefokt voor ben. Want sinds ze bij de aldi die nieuwe kassa’s hebben geÔnstalleerd haat ik de aldi. Voor altijd.

Toen ze die nieuwe kassa’s hadden geÔnstalleerd dacht ik, in al mijn naÔeve naÔeve consumentendomheid, dat het om een all new and improved dienstverlening ging. Ik dacht zelfs dat het leuker winkelen zou worden: nieuwe, frisruikende kassa’s waarvan de rolbanden niet enkel langer maar ook breder waren. ZeeÎn van plaats en ruimte waren het. In de aldi! Ik had nooit echt stilgestaan bij de vorige rolbanden van de aldi, maar dat deze gewoon beter waren, dat zag je al van aan het fruit. Alsof het nog niet leuk genoeg was, was iemand van het bestuur van de aldi op het fantastische idee gekomen om een grijze tekening van een winkelkarretje op de vloer naast de kassa te zetten, zodat elke aldishopper gewoon wist waar het karretje moest. Een beetje zoals waar het kruisje staat op een theaterpodium. Simpel, yet geniaal!

DACHT IK! Want er zat natuurlijk weer een addertje onder het gras. Altijd altijd weer addertjes, en ik zie ze nooit komen in al mijn goedgelovigheid. Want net toen ik een ‘heeeey aldi!’-chear wilde inzetten omwille van de superkassa’s zag ik het. Samen met de oude kassa’s en de opgebruikte rolbanden had aldi gewoon het gezellig winkelen buitengekegeld. Het is zodanig erg geworden dat ik bijna mijn boodschappen niet meer op de band durf leggen in de aldi. Want sinds de nieuwe kassa’s is al het aldi-personeel knettergek geworden. Ik zweer het je.

Je legt je aldi-boodschappen rustig op de band. In dezelfde halve seconde grijpt zo’n geschifte aldi-kassier je boodschappen vast, om ze in het karretje te gooien dat je er nog niet hebt kunnen zetten, omdat je nu eenmaal geen wereldrecordhouder op de honderd meter sprint bent. Terwijl je zo snel mogelijk met je karretje aan het einde van de kassa probeert te geraken blijft de aldimedewerker (die duidelijk helemaal aan de pillen zit) al je producten vliegensvlug opstapelen op het einde van de band. Net als ze er bijna vanaf kletsen bereik je hijgend het einde van de kassa. Je grijpt met al je overblijvende krachten naar een pak tomaten, waarop de aldimedewerker met een blik van ‘Gaat dat ier nog vooruitgaan?’ 27 euro zegt. Als je niet in drie seconden al je boodschappen in je kar hebt geladen, je portefeuille hebt bovengehaald en je bancontactkaart in de terminal hebt gestoken kijkt de manische aldi-kassier je aan alsof je een nekschot verdient. Maar dan heel snel, want er staat nog volk te wachten.

De rijen in mijn buurt-aldi zijn nimmer zo lang geweest als sinds de invoering van de kassa’s from hell. En daarom komt die link naar dat opgewekte stukje er dus niet. En ook omdat ik gewoon te opgefokt ben om ernaar te zoeken. Ware het niet van hun delicieuze American Chocolate Chip Cookies, ik ging godverdorie naar de Lidl!

Reacties

  1. superpa

    Het is inderdaad zo, maar …….
    Niet toegeven aan hun gehaastheid, u bent klant en klant is nog altijd koning.
    Jij moet alles zeer rustig doen en zeker niet weg en weer hollen, rustig uw kar achter de kassa plaatsen en laat ze maar een beetje wachten.
    U zal dan eens zien wie het hier moeilijk zal krijgen.
    Try it.

  2. Ik woon op 2 minuten van de Aldi in mijn straat. Ware het niet dat bepaalde basisartikelen zo goedkoop zijn, ze zagen me daar nooit meer. Het volledige scenario zoals jij het zonet hebt beschreven en daarenbovenop zijn da daar allemaal van die vieze madammen die daar werken en waarvan je denkt dat hun lachorgaan ooit ’s op hÈÈl gruwelijke wijze is ontvreemd.

    Een collega van me heeft er ooit nog 8 maanden gewerkt en ze is er bijna gevlucht. Je werd bijna verplicht in al je pauzes plaats te nemen aan ÈÈn van de ‘spiegels’ om dieven te betrappen. De persoon die ’t meest mensen kon ontmaskeren iedere maand, kreeg een bonus. Leuke sfeer!

  3. Ik vind dat het net trager gaat nu ze die rotscanners hebben geÔnstalleerd. Vroeger hadden ze al je artikelen al ingetikt als er zo’n oud besje haar centjes bij elkaar stond te plukken, maar nu moet die kassierster wachten totdat elk seniel hompje mens zijn/haar spullen in zijn/haar tas heeft geladen, want ondanks het aandringen van Aldi tot het nemen van een karretje voor meer dan een handvol artikelen, wil blijkbaar elke bejaarde en zigeunerfamilie nog steeds alles zonder wielen voorbij de kassa zeulen.

    Daarbij komt nog dat ze dat tekeningetje van dat winkelkarretje in de verkeerde richting hebben gezet, zodat het inladen nog langer duurt en mogelijk een rugverrekking tot gevolg heeft. De tekening staat in het verlengde van de band, maar wie een beetje logisch nadenkt, ziet meteen dat het makkelijker is het karretje haaks te zetten (dan kan je veel makkelijker bij je spullen). Voor wie daaraan twijfelt: probeer het maar eens…

  4. De Aldi kassiersters moeten min 3000 artikels per uur scannen.Daarom zijn sommigen soms zenuwachtig als de klant te traag is .

  5. nadia

    hey rockstarbaby wat een commentaar op de aldi medewerkers er werken niet alleen maar vieze madammen die hun lachorgaan ooit is ontvreemd die meisjes moeten hard werken voor hun geld maar dat verstaat gij waarschijnlijk niet hÈ

  6. johannes

    Kijk eens voor de gein hoeveel mensen er aanwezig zijn…….Als de cassiÎre niet snel genoeg zijn moet een collega bijdraaien wat weer resulteert in een achterstand in de winkel.

    Naar mijn mening ligt de productiviteit te hoog bij Aldi, hierdoor hebben de medewerkers veel stress.

    Vieze maddametjes! kijk eerst een naar jezelf voordat je over een ander spreekt! ik denk dat er geen betere arbeiders zijn dan die bij de Aldi.
    Wie dit tempo en zo’n grote werkdruk kan verdragen is een super medewerker.

    Wel goed is dat Aldi in de regel alleen oudere aanneemt en niet zoals bij alle andere supers iedereen boven de twintig eruit heeft gekegeld en daarvoor een 16 jarige voor heeft aangenomen die haar mobieltje als prioriteit nummer 1 ziet.

    Wat betreft het niet meewerken aan de kassa en gewoon op je gemak je boodschappen inpakken (terwijl dat aan de inpaktafels lekker op je gemakje kan)

    Als je dit doet moet je ook niet klagen dat je lang in de rij moet wachten.

    Een cassiere bij de Lidl hoorde ik ooit zeggen “als het te snel gaat is het niet goed en te langzaam ook niet”.

    Een cassiere moet minimaal 3200 artikelen verwerken per uur en ze moet een klant binnen 56 sec verwerken. Haalt ze dit niet dan zal dit worden beoordeeld in een functionerings gesprek.

    Mensen ga je naar de Aldi of de Lidl dan ga je voor de lage prijzen en bij Aldi krijg je daar nog eens een super kwaliteit voor terug.

    Verwacht geen service en luxe omdat soberheid en productiviteit de formule is om u te voorzien van lage prijzen.

  7. aldi-medewerkster

    Bedankt johannes van je reactie!!
    Jij weet tenminste waarover je praat.
    Ik werk zelf in de aldi en daar moet je gewoon vooruitgaan of je wordt op het matje geroepen.
    iedereen heeft al eens een slechte dag dat hij of zij wat minder kan lachen (als je juist een moeilijke klant gehad hebt!)maar dat is overal hoor. Wij doen helemaal niet moeilijk als je spullen terugbrengt en het is steeds goedkoop, het enige dat we vragen van de klant is om toch een beetje mee te werken aan de kassa zodat iedereen vlug bediend is en met een glimlach naar huis kan gaan!
    Dus als je nog eens commentaar hebt denk dan eerst eens verder na!!

  8. aldimuts

    Ook ik werk bij de Aldi en inderdaad,de werkdruk is behoorlijk hoog.We hebben niet altijd tijd voor gezellige kletspraatjes!Toch probeer je iedereen netjes te behandelen maar dat valt niet mee als je tig keer op een dag voor rotte vis uitgemaakt wordt,meestal zonder enige aanleiding,gewoon omdat je je werk probeert te doen volgens de regels van je baas en daar is een klant het dan toevallig niet mee eens.Hebben ze bij hem/haar op het werk geen regels soms?Ook word je niet al te vrolijk van het feit dat mensen alles maar overal neergooien omdat het blijkbaar te veel werk is om het even terug te leggen,of bv een kapot toetje even af te geven aan de kassa.”Ik ga niet graag naar de Aldi,daar is het altijd zo’n zooitje!”Ja,elke morgen staan wij om 7 uur op de stoep om er zo’n troep van te maken!Wat denk je nou zelf?

  9. isabelle

    Bij aldi wordt alles getimed. J emoet niet enkel 3000 stuks per uur tikken, maar ook nog pallets afladen op 15 min tijd en volle pallets inrijden op 5 min tijd. ge tijd begint te lopen als je vertrekt in het magazijn tot je terug bent en ondertussen moet je ook nog schrobben onder die pallet en los karton meenemen. Als je aan de kassa zit dan krijg je ook nog is die shitload van commentaar van klanten over je heen. En maar blijven glimlachen, want achter dat spiegelglas zit de baas je nauwlettend in het oog te houden. Wie heeft er nog zin om bij aldi te komen werken?
    Zeker die trienekes niet, want om het daar vol te houden moet je serieus wat haar op tanden hebben staan. Petje af voor de aldi-dames !

  10. Zo gaat het er niet allen bij Aldi aan toe! Er zijn nog lage kostenwarenhuizen die op een dergelijke manier te werk gaan. Ik herinner me een dodelijk ongeval met het verstapelen op paletten bij een andere warenhuisketen. De oorzaak was verkeerd stapelen door gehaastheid in combinatie met een verkeerd manoeuvre met de transpalet.

    Onze maatschappij leeft veel te snel en wil alles just-in-time geregeld zien. De consument is daaraan medeplichtig! Vind je iets niet meteen in de ene winkel, koop je het op de plek waar je het wel meteen hebt. We hebben geen geduld meer en hebben steeds minder tijd, vooral door al onze vrijetijdsbestedingen. Wie holt er ’s avonds niet van de ene vereniging naar de andere club, sauna, bioscoop, theater, sport,…

    Nu we de weg gevonden hebben naar het weekendshoppen, met zondag als uitschieter, zal het winkelpersoneel nog meer onder druk komen te staan. Weekendarbeid kost geld terwijl de produkten hun prijs behouden.

    Ik erger me zelden aan het warenhuispersoneel, eerder aan de onverdraagzame en met opzet talmende klanten die door hun domme, onnozele opmerkingen net zorgen voor langere files aan de kassa…

  11. Rob

    Ik koop al jaren goederen bij de Aldi, en ik krijg produkten van het allerhoogste kwaliteit.Ik heb ook een aantal keren goederen gekocht bij Lidl, en de produkten zijn over het algemeen van een mindere kwaliteit.De smaak van veel van hun produkten(groenten,vlees en vleeswaren,zuivel) valt vaak tegen. Ook mijn vrienden en kennissen zijn deze mening toegedaan. Een bewijs vormen ook de consumenten programma’s op televisie. Heel vaak, meer dan Lidl en Albert Heijn, scoren de produkten Aldi het best.Bij Aldi krijgt men kwaliteit voor zijn geld.

  12. Anoniem

    Respect voor alle medewerkers.
    Het zijn niet de medewerkers die niet meer vriendelijk willen zijn, maar de “managers” die met manipulatie en intimidatie (ontslagdreigingen, betichten van diefstal) er voor zorgen dat de medewerkers niet meer kunnen lachen.
    Arbeidstijd en Arbo komt niet in het woordenboek voor.
    Zelf voor dit bedrijf gewerkt en weet dus waar ik over praat. En het kan nog steeds in Nederland.

  13. tamietje

    hey

    ook ik werk in aldi en ik moet zeggen dat we idd veel van de klanten moeten verdragen zoals bv volle dozen op de band zetten die niet uitgeladen zijn of zonder karretje komen winkelen. heel frustrerend soms en als je dan vraagt om een karretje te nemen doen de mensen gewoon of ze je niet horen. sommigen nemen zelfs niet de tijd om goeiedag te zeggen. elke klant spreek ik aan als ik aan de kassa zit. goeie dag. bedankt tot de volgende keer maar er zijn er maar weinigen die antwoorden hoor. dat mag dan wel??? wij moeten idd om en bij de 3500 artikels per uur halen. maar als je wacht tot de mensen uitgeladen hebben en hun karretje bij de kassa vooraan staat moet je je heus niet zitten af te jagen.

  14. stresskip

    Ik werk ook bij Aldi,en ik ben zo blij dat ik niet de enige medewerkster ben die hierop reageert!Wij worden getimed op hoeveel artikelen per uur we scannen,hoeveel tijd er tussen twee klanten zit,we zouden alles om ter snelst moeten doen en dan ook nog geconcentreerd genoeg blijven om niets verkeerd te doen met het wisselgeld.Daar komt nog bij dat,als het een heel drukke dag is,zoals met de éénmalige aanbiedingen,we vaak een hele dag achter die kassa zitten,met gevolg dat al velen van ons last hebben van constante schouderpijn,omdat we van onze bazen geen kleine pakjes limonade in de kar mogen laten staan.Het is omdat Aldi wel heel goede lonen geeft en veel verlof,dat ik er al bijna 20 jaar werk!

  15. hoogzwangere dame

    hoi,
    ik heb toch ook een klacht over aldi met name over de big boss himself!
    Hij belooft vriendelijk van terug te bellen over een artikel maar laat niets meer vanzich horen!!
    service amaai,maar ze zijn wel zo slim in de aldi van geen telefoonnummer van hun door te geven want “nee,sorry dat is allemaal privé” dat ze dan zorgen dat er wel een algemene klachtenlijn of dienst na verkoop is. en niet hun klanten in de kou te laten staan.
    ik ben de godganse dag aan het wachten op telefoon en niks;nada;noppens!!
    leuk hoor als je elk moment kan bevallen,k heb nog andere zaken te doen ook is dat zoveel gevraagd om je beloftes na te komen. ik werk ook in een superketen ad-delhaize en als wij zeggen dat we contact opnemen doen we dat ook,voila!!!
    en van mijn part mag hij zijn artikel steken waar de zon niet schijnt;sorry maar aldi is ook serieus gezakt in mijn gratie.

  16. hitler

    dank jullie wel voor het steunen van mijn winkelketens ALDI ga vooral zo door anders zijn jullie mijn vaijand en je weet wat ik doe met mijn vaijanden dus koop gerust door of blijf er werken tenslooten ben ik wel de baas

    mblg.hitler

  17. thijs korsten

    wij gaan iedere week bij de aldi boodschapen doen, gelegen op de Heerlerbaan te Heerlen Wat ik daar in de winkel hoogst iritant vindt dat de kassa juf steeds opnieuw begint te zeiken over hoe de kar moet staan om de boodschappen in te laden…ze zijn dom of wat bij die aldi daar steeds moet ik uitleggen hoe ik rugpijn krijg om steeds over de winkelkar te moeten rijken…vandaar dat ik zelf op mijn makkelijkste mannier mijn gekochte boodschappen in de kar laadt.
    er is maar een meid die snapt het wel en maakt hier geen probleem van,ik vindt dat die meid een warme douche verdiend.
    over werkdruk gesproken moeten de winkel managers zich niet zo over de productiviteit zorgen maken en samen met de overige managers een menselijke aantal te scannen producten handhaven dan kan de directie hoog in de lucht springen zo als ze zelf willen..maar laat ze zelf maar eens werken …. misschiem moet de directie maar op hun eigen uitgaven bezuinigen en niet zo”n grote directie auto”s rijden..

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>