[RANT WEEK] zonder komkommers

komkommergesneden.jpgHet meisje legde een bruin broodje met groentjes en komkommer op de toonbank, terwijl ik toch wel uitermate expliciet had gevraagd naar een bruin broodje met groentjes en zonder komkommer, en zij daarop ja had geantwoord. Ik vraag me af waarom ik ¸berhaupt nog probeer om specificaties toe te voegen aan mijn broodjesbestellingen en daarbij mijn best doe om zo duidelijk mogelijk te zijn, als ze bij Panos nog steeds geen ene fuck geven om wat hun klant (en dat was ik!) op zijn broodje wil.

Dus daar stond ik dan, en aangezien ik geen zin had om van mijn oren te maken (“Excuseert u mij, maar ik dacht toch echt dat ik een minuut geleden de moeite heb gedaan om ZONDER KOMKOMMERS te zeggen, TRUT“) nam ik het broodje en droop ik af. In gedachten plaatste ik bij wijze van wraak een monsterbestelling bij het meisje van de komkommers, bestaande uit een wit broodje van zo’n 480 gram met kip, zalm, tonijnsla en ganda ham, met wortels, sla en enkel eigeel, dat niet in stukken en brokken uiteen valt nog voor u het in mijn handen geeft, asjeblieft.

Ik kan sowieso al niet veel verdragen van Panos-meisjes. Hoe ze immer tegen elkaar staan te fezelen terwijl ze mijn broodje klaarmaken, ik word er compleet nuts van. En altijd dat arrogante “de volgende”, en als de volgende dan niet snel genoeg antwoordt die blik van “smeer ze dan zelf hÈ uw broodjes”. Dat snakken en bijten en kattig doen als iemand een chocoladekoek bestelt en die door het plastiek van hun toonbank wil aanwijzen. “Ik zie niet waar u wijst, hoor, meneer“. Waarom hangt er dan een doorzichte plastieken toonbank op wijshoogte aan uw winkel, mevrouw?

Maar de kans bestaat dat ik eigenlijk gewoon stikjaloers ben op hun machtspositie in de broodjesbranche, en op alle broodjes en muffins die zij ’s avonds aan hun vrienden kunnen uitdelen omdat ze toch over waren.

Reacties

  1. Ik haat tomaten, dus vraag ik altijd “een broodje X of Y, zonder tomaten alstublieft”. Zowel bij de Panos als bij andere, krijg ik vaak tomaten erbij geleverd. Ofwel een blik van “jaaaaamaar, dan moet ik er een NIEUW smeren en niet een reeds ingepakt broodje geven!”

    Ik smeer ze tegenwoordig zelf, die broodjes. En de tomaten, die zijn voor mijne man.

  2. Hier van ’t zelfde met die tomaten. Als ze ’t klaarmaken waar je er niet op kan kijken is het nu en dan prijs. Als ze ’t doen voor mijn neus en ze proberen er tomaten tussen te gooien dan ga ik gegarandeerd van “NEE, GEEN TOMATEN!” begeleid van een blik die “kun je da nu echt geen minuut onthouden ja?” zegt. Het werkt! :)

  3. @Saar, ja inderdaad, als ik ze zie doen gil ik bijna hysterisch van HELA, geen tomaten hÈ! en dan kijken ze me volledig verschrikt aan, en halen ze er toch maar weer uit.

  4. lotte

    pfft, gisteren ook weer eens ‘uitstekend’ bediend in de panos …

    ‘een worstenbroodje alstublieft’ ‘warm of koud?’ ‘koud’ -ziet panosmeisje worstenbroodje in de oven steken- ‘nee,nee, koud!’ waarop het meisje met een diepe zucht het halfwarme broodje uit de oven haalde en in een panoszakje stak. (dat na 2 minuten gans vettig was en een verschrikkelijke worstenbroodgeur verspreide!) boe! :-(

  5. Ik dacht dat onvriendelijkheid eigen was aan de panosmeisjes in Leuven, maar blijkbaar is dat gewoon een vereiste als je eender waar bij Panos solliciteert :)

  6. anais

    Hier in Antwerpen zijn ze best vriendelijk hoor… Alleen traag en een beetje heel dom. Ze onthouden idd nooit wat je gevraagd hebt, en praten meestal heel lang met collega’s tussendoor zodat ze vergeten zijn wie ze aan het bedienen waren.
    EÈn meisje heeft mij al twee keer van 50 euro teruggegeven terwijl ik 20 gegeven had. Ik heb het iedere keer braaf teruggegeven, waarmee ze niet eens zo blij was.

  7. droopy en chloÎ

    dan heb ik toch wel chanse met 1 van de betere broodjeszaken in de streek. den bascuul in marke geeft je ALTIJD wat je wil hoe belachelijk de bestelling ook is . en altijd vriendelijk.
    Ik zweer gewoon bij hen en ga nergens anders meer

  8. I feel your pain, Lilith
    Wat ben ik blij dat ik in Torhout een mÈÈr dan waardig alternatief heb gevonden, bij name :”Het Broodhuisje”
    Er hangt een gezellige huiskamersfeer en het is er relaxed ook al is het heel druk.
    En de broodjes zijn overheerlijk!

  9. hmm nja wat voor iodte trien nemen ze ook aan voro zon’ jobs hÈ, broodjes smeren…
    nu ja bij ons op werk moet je heel goed zeggen wat je op je broodje wilt en dan nog is meestal compleet verkeerd :s

    volgens mij moet broodjessmeren geupgraded worden en mensen verplichten een diplmoa te halen, minstens een hokt-diploma zonder dewelke ge nog niet in de buurt van broodjes moogt komen! nËh!

  10. yab

    En ik die dacht dat die Panos-meisjes gewoon de pik op mij hadden. Wat een opluchting dat anderen mijn slechte ervaringen delen. ;-)

  11. Tom

    Panos-broodjes zuigen big time. Ik moet er ook altijd minstens twee bestellen om mijn honger gestild te krijgen. Geef mij maar een lekker meergranen broodje van bij een echte bakker.

  12. Hier in Turnhout altijd netjes zonder tomaat, zoals besteld :) Maar daar staat tegenover dat ik eens een chicken bbq kreeg die bij thuiskomst bleek te bestaan uit een broodje met daarop enkel wat flinterdunne schijfjes kipfilet….

  13. ann

    Ik zou er nog geld bijgeven om een verkeerd belegd vers broodje van Panos te kunnen smaken, het is al meer dan anderhalf jaar geleden en ik zie in de verste verte geen Panos of iets dergelijks in mijn buurt.
    Mexicaans ja en als ge bij Subway een broodje naar eigen keuze mag laten beleggen willen ze daar altijd augurken en mosterd en ketchup opdoen en een gekookt eitje kennen ze niet, het brood heeft zo een raar bijsmaakje, soms zelfs een kunstmatig gelige kleur, bah.
    Het smaakt helemaal niets naar een lekker Panos broodje met groentjes, een eitje en mayonaise.

  14. S.

    Panosmeisjes zijn inderdaad vreselijk onvriendelijk. Overal waar ik al ben geweest, erger ik er mij steeds weer aan. En iedere keer denk ik voortaan mijn eigen boterhammen te smeren, maar dat moet het ’s morgens weer zo snel gaan dat ik er geen tijd voor heb en toch weer in de Panos beland.

    Misschien staat dat wel in de vacature “onvriendelijkheid is een troef”.

  15. Eric

    de beste broodjes hebben wij tot nu toe gevonden in Oostduinkerke in ’t Klein Verschil, je word er vriendelijk bedient en krijgt wat je vraagt.

  16. elisa

    8u per dag rechtstaan in 30 graden warmte met 35% lastige klanten per dag, dat is de tol van een vakantiejob in de zomer bij panos. Klanten die vragen om het kruim uit het broodje te halen, klanten die vragen om het eigeel uit het eitje te halen en klanten die vragen ‘voor mij een meergranenbroodje(‘nee geen bruin!!!’–>alsof hun leven ervan afhangt)met een klein beetje mayonaise en wat ketchup, n beetje sla, drie stukjes tomaat , 3 augurkjes en komkommer en doe er nog maar wat ajuintjes bij ook’. Als je het broodje dan hebt ingepakt en op de toonbank legt terwijl de klant de hele tijd op je vingers was aan het zien: ‘kan je het broodje nog eens doormidden snijden en in twee papiertjes verpakken aub?’. Komt er nog bij dat 90% van de klanten de woordjes ‘alstublieft’ en ‘dankuwel’ niet kennen, vaak staan te slapen als we vragen wat ze moeten hebben en vaak nog eens niet weten WAT ze juist moeten hebben terwijl ze al een tien minuten in de winkel staan aan te schuiven. Als een verkoopster zegt ‘ik kan niet zien wat u aanwijst’ is dit wel degelijk waar, langs de kant van de verkoopsters zijn de toonbanken te laag en liggen alle koeken in de weg om te zien waar de ondertussen zuchtende klant (die het teveel vindt om te lezen WAT ‘R OP HET NAAMPLAATJE STAAT!) zijn vettige vingers nog eens goed op de pas gekuiste ruiten drukt. Het argument van onbeleefde verkoopsters moet hier niet veralgemeenD worden, in elke winkel zijn er wel mensen die tegen hun zin werken en dat is zeker niet alleen in Panos. Het ‘domme’ aspect is gewoon belachelijk, het is niet omdat je niet hoger gestudeerd hebt dat je dom bent. Kortom, al die zeveraars die hier commenaar hebben, kom dan niet telkens trug naar Panos en ga naar DELIFRANCE!

  17. Olivier

    ” als ge bij Subway een broodje naar eigen keuze mag laten beleggen willen ze daar altijd augurken en mosterd en ketchup opdoen en een gekookt eitje kennen ze niet, het brood heeft zo een raar bijsmaakje, soms zelfs een kunstmatig gelige kleur, bah.”

    Misschien ken je de smaak niet meer van een echt gebakken broodje ?! In bijna alle broodjeszaken (zoals Panos) worden tegenwoordig alle broodjes afgebakken(uit den diepvries dus). Bij Subway bakken ze hun brood vanaf deeg, iedere dag vers voor uwen neus. En ze vragen u tenminste wat je op je broodje wilt terwijl je ziet wat ze doen. In de Panos leggen ze er toch op wat ze willen of je nu zegt zonder tomaten of niet… Geef mij maar een Subway broodje iedere dag!

  18. greet

    misschien zouden jullie eens een dagje bij panos moeten gaan werken en dan hebben jullie ook door dat het in feite een automatisme is om naar jullie ,,geen tomaten ,, te grijpen en dan het geroep en het onvriendelijk zijn van de klant te moeten te ontvangen ,wat betreft ,,dom ,, nee bij panos is niemand dom ,echt niet ,die mensen komen er hun centen verdienen en moeten hard werken ,en god wat doet het deugd als er eens een vriendelijk woord van de klant komt ,,!!!!!!! dus dames en heren ,lach ook eens naar de verkoopsters ze zullen blij zijn en u met nog een bredere glimlach bedienen ,groet van een trouwe panosbezoeker die altijd lacht !!!!!!!

  19. als ze niet vriendelijk zijn geweest, best eens via de panos website klagen, daar gaan ze zeker op reageren! En natuurlijk jag, veel van die dingen zijn puuuuuuure gewoonte, worstebroodjes zijn 90% vd keren warm, en als je ff aan iets anders denkt dan werk je verder op auto-pilot… moest het dan zonder tomaat zijn, dan heb je prijs… maar dan moet je je zeker excuseren en desnoods voor de klant een nieuw broodje maken… doen ze dat niet?

    klacht via http://www.panos.be , alleen zo weten ze wat er echt scheelt! Klant is koning maar de koning moet ook zeggen wat em wilt hé, is em ontvreden, vraag es naar de manager :-)!

  20. eva d

    Wat een neerbuigende reacties omdat niet iedereen industrieel ingenieur of advocaat is… Triestig! De meisjes in de panos werken heel hard voor veel minder geld dan … + veel van die meisjes zijn effectief universitaire studentes of pedagogen of advocaten, inderdaad veel van die meisjes voelen zich niet te goed om ook met een hoger diploma wat geld bij te verdienen. Veel is inderdaad automatisme, ze kunnen zichzelf waarschijnlijk ook voor het hoofd slaan omdat ze het zinnetje ‘geen tomaat’ gemist hebben op het bonnetje terwijl ze hun vijftigste broodje van die dag aan t smeren zijn. heel begrijpelijk eigenlijk. Die meisjes weten dat veel klanten vol vooroordelen zitten, dat klanten hun als ‘dom’ bekijken, want dat laten ze hun dagelijks voelen. En inderdaad andersom vinden ze u als klant ook dom wanneer u een koek aanwijst (terwijl ze onmogelijk kunnen zien welke), want lezen en praten kan toch zo goed als iedereen, nee?

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>