lilith en de magische dobbelsteen (die haar kinderen doet vertellen over hun dag, stel je voor)

“Wat heb je gedaan vandaag?”.
“Niks”.
“Ik ben het vergeten”.
“Ik weet het niet meer”.


Voor iedereen die kinderen heeft die beeld zonder klank voorzien van zodra een van de ouders polst naar hun dag, heb ik een tip die ik een tijdje geleden ergens las en met succes introduceerde in mijn huisgezin.

Oké, het duurde even voor Dexter het niet meer stom vond, maar de laatste weken vragen zowel Flo als hij ernaar als we na thuiskomst van school iets zitten te eten: de dobbelsteen.

Men neme: een dobbelsteen.
Men gooie: om beurt, wij doen van klein naar groot, dus eerst Flo.
Men vertelle: een ding per gegooid oog. Iets dat we nog niet wisten over je dag. Iets dat je deed. Of hoorde. Of zag.

Sinds de introductie van de dobbelsteen weet ik veel meer over mijn kinders. En leuk neveneffect: zij ook over mij en over hun vader, die ook soms meedoet.

Ervoor vertelde ik bijvoorbeeld niet snel over de lastige telefoontjes die ik soms moet doen, of dat ik al een week zoek naar die ene mens die door mij geïnterviewd wil worden over een moeilijk onderwerp. Wat ik al helemaal niet deed: vertellen hoe ik me daarbij voel, hoe ik zelf dingen oplos, waar ik de bal heb misgeslagen en hoe ik daar dan mee probeer om te gaan.

Neen, ik geef hier niet dikwijls opvoedingstips, want weet ik zelf veel.
Maar de dobbelsteen, die gaan we erin houden.

Reacties

  1. Ik zou durven zeggen dat de mijne al opgevoed zijn (goed of slecht, ze vinden hun weg in het leven alleszins), maar deze tip had ik graag 10 jaar eerder gekregen.
    Ik lig hier nog wel met een gelijke dobbelsteen, in de verpakking. Dochter kocht hem ooit voor een stageopdracht die dan niet doorging.
    Liefhebbers mogen mij contacteren: eilish1969@hotmail.com

  2. Evi

    Oh wat een leuk idee! Ga ik hier ook eens proberen want als ik Tuur vraag wat hij die dag gedaan heeft op school is het antwoord steevast dat weet ik niet meer.

  3. Wat een leuk idee! Wij gaan sinds twee jaar te voet naar school. Sindsdien komen er spontane babbels en weet ik veel meer op een half uur dan vroeger op een week. Het naast elkaar wandelen zorgt voor een ontspannen sfeer

  4. Katrijn

    Ah, die ga ik ook onthouden! Ik hoorde ook al van de ‘top’ en de ‘flop’ van de dag, of duim op, duim neer, maar het is er nooit van gekomen om dat op regelmatige basis te doen…

  5. Melanie

    Leuk idee, wil ik wel proberen. En heb je dan vaste vragen per gegooid oog? Bv 1=iets dat we nog niet wisten, 2=iets wat je hoorde, 3= … etc? Of mag degene die gooit het zelf verzinnen?

  6. Silke

    Ik stel altijd hele grappige/gekke vragen zoals: wie had er de dikste snottebel? Of heeft de juf een protje gelaten? Of wie heeft er geweend vandaag? Of wie was er heel stout geweest vandaag? En dan komt er vaak meer uit dan bij ‘normale’ vragen zoals ‘wat heb je gedaan’. De kinderen zijn 2 en 4, nvdr.

  7. Creatief idee! Hier doen we bij het avondeten zoiets. Een rondje dankbaarheid. Met kids van 3 en 6 wordt dat breed geïnterpreteerd tot vanalles over je dag. Erg leuk. Specifieke vraagjes werken ook: met welk vriendinnetje heb je gespeeld? Of welke trucjes mocht je doen bij gym :)

  8. Zeker niet dagelijks en zonder haast, doe ik samen met de zonen het gezelschapsspel van de Geluksvogels. Ook de vragen en opdrachtjes in de boeken doen vooral mij mijn kwetsbaarheid tonen. Vooral op dagen waar er veel conflict was, brengt ons dat weer bij elkaar.

Reageer zelf

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>